۳۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۶۶۵۲۸
علی انتظاری، مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

دبیر علمی «یک‌سال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه‌ها و سیاست‌ها» با اشاره به اینکه هدف اصلی این همایش ارائه بسته‌های سیاستی به نهادها و سازمان‌های اجرایی است، از عدم استقبال نهادها از این همایش گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه مسئولان اجرایی از قبل میل چندانی به ارتباط با دانشگاه نداشتند و عموماً هم مطرح می‌شد که علم دانشگاهی، غربی است باید پرسید که آیا شما به علم شرقی عمل می‌کنید؟ باید دانست که علم غربی بهتر از جهل شرقی است.


به گزارش خبرنگار عطنا، مراسم افتتاحیه همایش ملی «یک‌سال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها»، 29 آبان‌ماه با حضور مسئولان کشوری و لشگری و دانشگاهیان در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. (گزارش تصویری)


علی انتظاری، مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر علمی این همایش در این مراسم، گفت: مسئولیت اجتماعی استادان و مدرسان دانشگاه، صرفاً تدریس و پژوهش علمی در فضای دانشگاهی نیست بلکه باید به میدان اجتماعی و بطن جامعه نیز ورود پیدا کنند.


وی افزود: ایده برگزاری این همایش از سفر جمعی ما دانشگاهیان به منطقه زلزله‌زده کرمانشاه شروع شد، در آنجا با مسائل و ابعاد مختلف زلزله روبرو شدیم که باید به‌صورت ریز و موشکافانه موردبررسی قرار می‌گرفت، موضوعاتی زیادی برای تحلیل و بررسی علمی وجود داشت، مثل همین کمک‌های مردمی که ابعاد پیچیده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت.


وی با اشاره به درهم‌ریخیتگی نقش‌ها در زندگی امروزی، بیان کرد: امروزه رسانه‌های اجتماعی و مجازی با خبررسانی لحظه‌ای خود موجب درهم‌ریختگی نقش‌ها شده است و دیگر در جامعه افراد نمی‌پذیرند نقش ثابت و سنتی خود را داشته باشند.


دبیر علمی همایش افزود: بنابراین مردم امروز حساس‌تر از گذشته تلاش می‌کنند به کنشگری بپردازند، مثلاً در حادثه پلاسکو که حضور مردم بسیار منفی هم بازنمایی شد درحالی‌که دیگر مردم نمی‌توانند کنار بیاستند و کاری به حادثه نداشته باشند و صرفاً به نقش ثابت و سنتی خود در جامعه بپردازند.


وی خاطرنشان کرد: در زلزله سرپل ذهاب حضور مردمی و کمک‌های آنها فوق‌العاده بود و البته ابعاد بسیار مختلفی دارد که باید موردبررسی علمی قرار بگیرد.


مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به عدم استقبال نهادهای اجرایی از این همایش، اظهار کرد: در زمان آمادگی برای برگزاری این همایش با سازمان‌ها و نهادهای اجرایی مختلفی تعامل داشتیم، برخلاف تصور ما از این همایش استقبال نکردند و سؤال اینجا است که آیا سازمان‌های اجرایی و دولتی ما به غنای تحلیلی رسیده‌اند که لزومی برای برگزاری همایش نمی‌دیدند! و حتی عنوان کردند شما که مسئله را می‌دانید پس برای چه می‌خواهید همایش برگزار کنید.



این مسئله ما است که دانشگاه در جایگاه خود قرار بگیرد



وی با بیان اینکه این مسئله ما است که دانشگاه در جایگاه خود قرار بگیرد، گفت: سازمان‌های اجرایی احساس نیازی به ما ندارند، متأسفانه بحث‌هایی درباره علوم انسانی در جامعه ما مطرح می‌شود و علوم انسانی غرب‌زده بازنمایی می‌شود، بر همین هم‌چنین فاصله‌ای بین نهادهای مدیریتی و دولتی و دانشگاه ایجاد و فرسنگ‌ها به آن افزوده شده است.


انتظاری اضافه کرد: خود ما نقاد علوم انسانی هستیم اما در جامعه چه اتفاقاتی رخ داده است و گفته می‌شود دانش در دانشگاه؛ دانش غربی هست؟ مسئولان اجرایی تابه‌حال میل چندانی در زمینه ارتباط با دانشگاه نداشته‌اند، این مسئله باعث شده که در موضع قبلی خود بمانند، باید از سیاستمداران و مدیران اجرایی کشور پرسید، آیا شما دانش شرقی دارید و بر مبنای دانش شرقی عمل می‌کنید؟ بنابراین علم غربی از جهل شرقی بهتر است.


وی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه پژوهش و تولید علمی است اما لازمه تولید علم ارتباط بین دانشگاه و دولت و نهادهای اجرایی است.


مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی علامه طباطبائی با بیان اینکه این همایش را با حداقل امکانات انجام دادیم، اظهار کرد: مسئولیت دانشگاهیان فقط کار علمی در داخل دانشگاه نیست بلکه باید وارد میدان اجتماعی شوند و این زلزله به‌رغم تلخی‌های خود امکانی برای انجام مطالعه اجتماعی به وجود آورده است.


انتظاری با اشاره به اینکه از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی از زوایای مختلف به حادثه زلزله سرپل ذهاب توجه می‌کنیم، گفت: هدف ما از برگزاری پنل‌های تخصصی دوازده‌گانه، رسیدن به پیشنهاد‌ها و بسته‌های سیاستی است، بنابراین ایجاد یک برنامه سیاستی از اهداف مهم ماست که خود را برای مواجه عالمانه‌تر با بلایا و سوانح طبیعی در آینده آماده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار