۱۷ مهر ۱۳۹۷ ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۵۸۷۱۵
سلیمی بجستانی در اولین دوره طرح «تدبیر زندگی دانشجویی» در دانشگاه علامه طباطبائی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشجو نبض اصلی دانشگاه است، گفت: پیشینه بحث مهارت‌های زندگی برای دانشجویان به 20 سال قبل برمی‌گردد و از همان ابتدا تلاش بر این بوده که به صورت واحد درسی به دانشجویان ارائه شود ولی به دلیل اختیاری بودن این درس کمی با مشکل تکلیفی مواجه است.


به گزارش عطنا، اولین دوره طرح «تدبیر زندگی دانشجویی» (گزارش تصویری) با هدف آشنایی دانشجویان نوورودی با فضای دانشگاه علامه طباطبائی و سبک زندگی دانشجویی 12 و 13 مهرماه در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیه بازدید از این کارگاه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا، اظهار کرد: زمانی که دنیای اطراف ما عوض می‌شود ما نیازمند یک‌سری مهارت‌ها برای مواجهه با این تغییرات هستیم، زندگی دانشجویی 20 سال قبل متفاوت از زندگی دانشجویی اکنون است، خطرات مسائل مختلف و مخاطرات روان‌شناختی وجود دارد و این مسائل باعث می‌شود به جای اینکه منتظر‌ وقوع خطرات و آسیب‌ها بشینم به فکر پیشگیری باشیم تا چنین اتفاقی اصلاً رخ ندهد.


وی افزود: بحث مهارت‌های زندگی چند سالی است که در واژگان علوم دانشگاهی نیز مطرح می‌شود، این مربوط به اکنون نیست و پیشینه آن به 20 سال گذشته بر‌می‌گردد و از همان آغاز نیز تلاش بر این بوده است که این موضوع تبدیل به واحد درسی شود، اما اشکال کار در اینجاست که باید یک یا دو واحد درسی حذف شود تا این واحد به جای آن قرار بگیرد، چون درس را وزارت علوم اختیاری ابلاغ کرد و با اختیاری بودن آن تقریباً  یک مقداری اشکال تکلیفی وجود دارد.



ما پیگیر موضوع مهارت‌های زندگی به عنوان واحد درسی بودیم



سلیمی‌بجستانی ادامه داد: ما پیگیر موضوع مهارت‌های زندگی به عنوان واحد درسی بودیم و در هئیت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی هم مطرح شد که به صورت واحد درسی در نظر گرفته شود و بنا به دلیلی که دیر مطرح شد و شاید نیاز به کار کارشناسی بیشتری باشد، این اتفاق نیفتاد ولی گذراندن این آموزش‌ها توسط دانشجویان ضرورت دارد.


وی با اشاره به اینکه میزان ساعت این مهارت‌ها از چهار ساعت سال قبل به هشت ساعت افزایش پیدا کرده است، گفت: بسیاری از مفاهیم و موضوعات برای آموزش وجود دارد اما زمان کافی برای آموزش و ارائه آن به دانشجویان وجود ندارد.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه روش آموزش کارگاه‌ها به صورت آموزش مشاوره گروهی است، افزود: این کارگاه‌ها این‌گونه نیست که صرفاً در کلاس تدریس شود و دانشجویان هیچ مشارکتی در آن نداشته باشند، بلکه دانشجویان در کلاس‌ها، فعالانه در بحث‌ها مشارکت دارند، بالاخره مسائل زندگی دانشجویان است که این مباحث در کتاب‌ها و سرفصل‌های درسی موجود نیست.


وی اضافه کرد: دانشجویان از دبیرستان وارد فضای دانشگاهی می‌شوند و این دوره نیز برای دانشجویان کارشناسی در نظر گرفته شده چون احساس بر این است که آنها بیشتر به این مباحث نیاز دارند و بیشتر هم از آن استقبال می‌کنند. ضمن‌آنکه مطمئن هستم با بازخوردهایی که از دانشجویان می‌گیریم، می‌توانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم تا در شورای آموزشی دانشگاه این مهارت‌ها به یک واحد درسی برای سال‌های بعد تبدیل شود.



هدف اول آشنایی با دانشگاه علامه طباطبائی است



سلیمی‌بجستانی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری این کارگاه‌ها پرداخت و گفت: هدف اول آشنایی با دانشگاه علامه طباطبائی است که دانشجویان بدانند وارد چه فضایی شده‌اند، دانشگاه علامه طباطبائی به‌رغم وضعیت مالی کنونی، بر اساس احترام و توجهی که برای دانشجویان نو ورودی دارد، این کلاس‌ها را برای آن‌ها در نظر گرفته است.


وی افزود: هدف دوم از برگزاری این کارگاه‌ها، ایجاد حس اعتماد و اطمینان در دانشجویان است که تلاش آن نیز بیشتر پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی احتمالی است که ممکن است برای دانشجویان پیش بیاید.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره دیگر مباحث این کارگاه‌ها، اظهار کرد: آشنایی دانشجویان با ملاک‌های سلامت روانی،‌ نحوه کمک به خود و دیگران در این زمینه، یادگیری قوانین آموزشی، آشنایی با مدل‌های خودکنترلی و خودتنظیمی و مواردی از این قبیل است.



برگزاری 83 کارگاه در طرح «تدبیر زندگی دانشجویی»



وی با اشاره به اینکه دانشجویان با یادگیری اینگونه مهارت‌ها آمادگی لازم برای برخورد با مسائل مختلف را پیدا می‌کنند، گفت: در این کارگاه‌ها یک هزار و 680 دانشجوی کارشناسی شرکت می‌کنند و به شیوه آموزش گروهی، هشت ساعت آموزش‌های مختلف را فرا می‌گیرند.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه ما برای این تعداد دانشجویان در قالب 83 کارگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بیان کرد: در هر کارگاه فقط 20 نفر می‌توانند شرکت کنند تا دانشجویان بتوانند به صورت گروهی در بحث‌ها مشارکت داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری طرح «تدبیر زندگی دانشجویی» دو ماه برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا محتوا، دعوت از استادان و آموزش آن‌ها، دعوت از دانشجویان و گروه‌بندی آن‌ها و مواردی از این دست، آماده شود و در همین جا از جناب آقای دکتر نعمت اللهی معاون محترم آموزش دانشگاه، جناب آقای دکتر فرحبخش مدیر محترم مرکز مشاوره و بهداشت روان و همچنین آقای کیایی مسئول واحد مهارت‌آموزی تشکر می‌کنم که اگر همکاری آن‌ها نبود، این کارگاه به راحتی برگزار نمی‌شد.


سلیمی‌بجستانی درباره مدرسانی که در این کارگاه‌ها به دانشجویان آموزش می‌دهند، گفت: اکثر مدرسان این دوره‌ها، دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبائی بوده و یا مدرسانی هستند که این دوره را قبلاً آموزش دیده‌اند.


وی به دیگر برنامه‌های دانشگاه علامه طباطبائی برای دانشجویان نو ورودی در طول ترم تحصیلی جاری اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف این کارگاه‌ها، آشنایی با خدمات مرکز مشاره دانشگاه است تا زمانی که دانشجویان با مشکلی مواجه می‌شوند به این مرکز مراجعه کنند. ضمن‌آنکه مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه نیز شعبه‌هایی در خوابگاه‌های دانشجویی و دانشکده‌های بیرون از پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی دارد.



دانشجو به عنوان نبض دانشگاه شناخته می‌شود



معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: بخش عمده‌ای از برنامه‌های ما برای دانشجویان نو ورودی طرح پایش سلامت است که از شنبه 14 مهر‌ماه آغاز شده و شامل سه قسمت است؛ سلامت جسم که توسط مرکز بهداشت انجام‌ می‌شود، سلامت روان که توسط مرکز مشاوره و بهداشت روان انجام می‌شود و ارزیابی تندرستی (اسکلتی و عضلانی) توسط تربیت بدنی انجام می‌شود که حدود 30 نفر کارشناس و همکار، دانشجویان را ارزیابی می‌کنند که از این تعداد اگر دانشجویانی نیاز به توصیه، پیشنهاد و پیگیری داشته باشند، اقدامات لازم صورت بگیرد.


وی با اشاره به اینکه اجرای کامل طرح پایش سلامت 45 روز طول می‌کشد، گفت: در قالب این طرح به دانشجویان نو ورودی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا وقت داده می‌شود تا در آن طرح حضور پیدا کنند.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه اگرچه دانشجویان اکثراً در سن جوانی قرار دارند و از نظر جسمی و روانی در وضعیت خوبی به سر می‌برند ولی اجرای این طرح می‌تواند از مشکلات احتمالی جلوگیری کند، افزود: تقریباً در هر نیمسال اول تحصیلی میزبان دانشجویان نو ورودی هستیم اما خدمات مختلفی نیز علاوه بر نوورودی ها به سایر دانشجویان ارائه می‌دهیم.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشجو به عنوان نبض دانشگاه شناخته می‌شود، تصریح کرد: تلاش مجموعه معاونت دانشجویی شامل مدیریت امور دانشجویی، اداره خوابگاه‌ها، اداره تغذیه، اداره رفاه، مرکز مشاوره و بهداشت روان، مرکز بهداشت، تربیت بدنی، کمیسیون موارد خاص و سایر بخش‌های معاونت این است که برای دانشجویان رفاه لازم را ایجاد کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار