۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۵۸۱۲۰
arshad

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به کارشناسی ارشد در نظر بگیرند.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره افزایش اختیار دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: وزارت علوم از جذب بیشتر دانشجویان استعدادهای درخشان استقبال ویژه‌ای می‌کند و طبق تسهیلات و مصوباتی که سال‌های قبل برای آن‌ها داشتیم که مقرر بوده دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به کارشناسی ارشد در نظر بگیرند ضمن اینکه دانشگاه‌های سطح سه هم می‌توانند تا سقف ۳۰ درصد و سایر دانشگاه‌های سطوح دیگر هم تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان اختصاص دهند.


وی افزود: در سال‌های پیش دانشگاه‌های برتر کشور می‌توانستند از بین داوطلبان بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۰ درصد میزان معدل دانشجو به شرطی که در همان رشته متقاضی باشد را جذب کنند ولی اگر ظرفیت این مقطع تکمیل‌نشده بود دانشگاه این اختیار را داشت که ۱۰ درصد میزان معدل دانشجو را بیشتر کرده و درمجموع میزان معدل دانشجو را به ۲۰ درصد افزایش دهد.


آهنچیان گفت: در سال جاری وزارت علوم ۱۰ درصد معدل ابتدایی را به قوت خود معتبر دانسته و درصورتی‌که این ظرفیت تکمیل نشود این اجازه را به دانشگاه داده که به‌جای ۱۰ درصد معدل دانشجو این میزان را به ۱۵ درصد افزایش دهد. لذا ۲۵ درصد از معدل دانشجویان مدنظر قرار گرفته و آن‌ها می‌توانستند به مقاطع بالاتر بروند.


وی گفت: ظرفیت پذیرش برای دانشگاه‌های سطح ۲ فقط ۲۰ درصد بوده که با مصوبه اخیر معاونت آموزشی وزارت علوم به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. البته ما با این کار به‌صورت خیلی ظریف به دنبال حذف کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: به دلیل تکمیل ظرفیت برخی رشته‌ها، این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده تا سقف در نظر گرفته‌شده داوطلبان بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد و با رعایت معدل آن‌ها جذب شوند. ولی دانشگاه‌ها می‌توانند این کار را هم انجام ندهند چون دانشگاه‌های سطح یک متقاضی زیادی داشته و این ظرفیت خیلی سریع پر می‌شود.


وی در پایان افزود: وزارت علوم اخیراً مقرر کرده است تسهیلاتی به استعدادهای درخشان علاوه بر امتیازات سال‌های گذشته برای تحصیل هم‌زمان بدهد که برهمین اساس دانشجویان هم‌رده تا حداکثر 2 ترم برای قبول‌شدگان در مقطع بالاتر مجاز شدند تا ادامه تحصیل بدهند، ضمن اینکه دانشجویان دارای مدال‌های رنگارنگ جهانی هم بر اساس همین مصوبه می‌توانند تحصیل هم‌زمان در 2 رشته داشته باشند و تمام زیرنظام‌ها اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی هم می‌توانند از این امتیاز برای جذب استعدادهای درخشان بهره بگیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار