۱۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۵۷۳۷۰
taghavi

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: دلار18 تومانی در واقع حبابی بود که در بازار ایجاد شده بود امیدواریم این روند کاهشی با اعمال سیاست های پولی و مالی درست همچنان ادامه داشته باشد و اشتباه گذشته در خصوص کنترل نرخ ارز تکرار نشود.


به گزارش عطنا، مهدی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: افت شدید نرخ دلار در بازار برای همه ما امیدوارکننده است و قطعاً دلایل زیادی در آن دخیل بوده است. ممکن است مردم دلار بیشتری را به بازار تزریق کرده باشند و یا عرضه دلار در بازار توسط صراف‌ها بیشتر شده باشد و یا حتی تقاضا برای واردات کالا از خارج کمتر شده باشد که منجر به کاهش نرخ ارز به‌خصوص دلار و یورو شده است.


او افزود: افت قیمت دلار در وهلهٔ اول به نفع خود مردم است چون واردات به جای دلار 20 هزار تومانی با دلار 10 هزار تومانی بسیار به‌صرفه‌تر است. همچنین در چند روز اخیر حرف‌های ترامپ تا حدی در افزایش نرخ دلار تأثیرگذار بود و در واقع عوامل خارجی باعث دامن زدن به عوامل داخلی مانند رانت و دلالی گردید.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: مطابق نظریه‌های اقتصاد بین‌الملل قیمت واقعی دلار باید بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی آن باشد. برای محاسبه قیمت واقعی دلار دو نظریه اقتصادی وجود دارد، نظریه اول نظریه برابری قدرت خرید است که اظهار می‌کند اگر نرخ تورم کشور ما از نرخ تورم کشور آمریکا بیشتر باشد ارزش پول ملی ما در مقابل دلار کاهش می‌یابد.


او ادامه داد: نظریه دوم نظریه پولی است که بیان می‌کند اگر درصد پولی که بانک مرکزی کشور ایران منتشر می‌کند از درصد پولی که بانک مرکزی آمریکا منتشر می‌کند بیشتر باشد در آن صورت نیز ارزش ریال در مقابل دلار افت خواهد کرد.


این کارشناس اقتصادی افزود: نظریه‌های بالا فقط از بعد علمی و اقتصادی این موضوع را بررسی می‌کند اما عوامل متعدد دیگری در کشور ما بر نرخ دلار تأثیرگذار است. مثلاً قبل از زمانی که آقای سیف اعلام کرد دلار به قیمت 4 هزار و تومان 200 از طریق بانک‌ها توزیع می‌شود نرخ دلار به‌سرعت افت کرد و این شوک باعث شد تا قیمت‌ها در بازار کمی تعدیل شود.


تقوی اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم امیدواریم مسئولین دولت و بانک مرکزی بتوانند بین نرخ تورم و نوسانات ارز تعادل مطلوبی ایجاد کنند و هر دو نرخ را کنترل کنند چون قطعاً مدیریت این موضوع بر عهدهٔ دولت و بانک مرکزی است و باید بتواند نرخ ارز را کنترل کند و شرایط اقتصادی کشور را آرام سازد.


او در آخر گفت: قیمت دلار 18 تومانی در واقع حبابی بسیار بزرگ و نامعقول بود که در بازار ایجاد شده بود و به‌مرور زمان در حال کوچک‌تر شدن است و امیدواریم این روند کاهشی با اعمال سیاست‌های پولی و مالی درست همچنان ادامه داشته باشد و اشتباه گذشته در خصوص کنترل نرخ ارز تکرار نشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار