۰۷ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۷
کد خبر: ۲۵۶۱۱۰
konkour96-09-9

پژوهش‌های متعددی نشان داده که مشارکت ایرانیان در امور فرهنگی در سطح پایینی قرار دارد. تغییرات فرهنگی در دانشگاه ممکن است بر فرهنگ عمومی جامعه نیز تأثیر بگذارد، به همین خاطر پژوهشگران عواملی را که باعث افزایش مشارکت فرهنگی در دانشگاه می‌شود را مورد بررسی قرار دادند.




به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه کاشان با انجام مطالعه‌ای دریافتند که عواملی مثل میزان و نحوه‌ استفاده از تلویزیون و ماهواره، داشتن مهارت‌های مختلف علمی و فرهنگی (سرمایه‌ فرهنگی)، احساس رضایت از عملکرد خود در جامعه (سلامت اجتماعی) و رضایت‌مندی از سیاست‌های دانشگاه می‌توانند باعث افزایش مشارکت فرهنگی اساتید و دانشجویان در دانشگاه شوند.


مشارکت فرهنگی شرکت داوطلبانه، ارادی و آگاهانه‌ افراد در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی است. مشارکت مردم باعث رشد همه جانبه‌ جامعه می‌شود و سیاست‌گذاران فرهنگی جامعه توجه ویژه‌ای به آن دارند.


تأثیر دانشگاه بر فرهنگ جامعه را نمی‌توان انکار کرد و تغییرات فرهنگی در محیط دانشگاه ممکن است بر فضای فرهنگ عمومی در جامعه نیز اثر بگذارد. مشارکت‌های فرهنگی در دانشگاه شامل شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی، شرکت در جلسات و کارگاه‌های آموزشی روان‌شناختی و مشاوره‌ای، مراسم مذهبی، نمایشگاه‌ها، همکاری با انجمن‌های علمی، فعالیت‌های بسیج و هلال احمر و... هستند. انجام این فعالیت‌ها در دانشگاه می‌تواند بر میزان مشارکت فرد در جامعه نیز اثرگذار باشد.


دکتر محسن گنجی و همکارانش در گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان برای انجام این پژوهش ۳۰۰ نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه کاشان را انتخاب و از طریق پرسش‌نامه اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کردند.


در این پژوهش تأثیر برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی نظیر مدت و میزان استفاده از رسانه‌های جدید ارتباطی، استفاده‌ علمی از اینترنت، استفاده از برنامه‌های تلویزیون ماهواره‌ای، سرمایه‌فرهنگی، سلامت اجتماعی و رضایت‌مندی از سیاست‌های حمایتی دانشگاه بر مشارکت فرهنگی بین دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گرفت.


سرمایه‌ی فرهنگی؛ به معنای داشتن مهارت‌های فرهنگی (مانند آشنایی با زبان‌های خارجی، مهارت‌های سخنوری، مهارت‌های هنری و ...)، کالاهای فرهنگی (کتاب، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی و...) و مدارک رسمی فرهنگی (مدرک رسمی زبان، فنی-حرفه‌ای و ...) است. همچنین سلامت اجتماعی به ارزیابی فرد در خصوص عملکرد خودش در اجتماع گفته می‌شود.


این پژوهش تأیید کرد که استفاده از رسانه‌های جدید (تلویزیون و ماهواره)، دارا بودن سرمایه‌ فرهنگی، داشتن سلامت اجتماعی و رضایت‌مندی از سیاست‌های علمی و فرهنگی دانشگاه بر میزان مشارکت فرهنگی دانشجویان و اساتید در دانشگاه تأثیرگذار هستند.


نتایج این پژوهش در آخرین شماره‌ی فصل‌نامه‌ی علمی-پژوهشی «جامعه‌شناسی کاربردی» به چاپ رسیده است. با توجه به نتایج به دست آمده، پژوهشگران پیشنهادات زیر را به منظور تقویت مشارکت فرهنگی در دانشگاه‌ها ارائه دادند:


- آموزش مستمر قابلیت‌های نرم‌افزاری رایانه و اینترنت، افزایش سرعت و فراگیری اینترنت دانشگاه، ارائه‌ خدمات و معرفی منابع علمی و آموزشی اینترنتی، معرفی و تحلیل برنامه‌های گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی ماهواره‌ای در قالب برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی


-فراهم کردن امکانات برگزاری دوره‌های آموزشی مثل زبان انگلیسی با اعطای گواهی‌نامه معتبر، همکاری دانشگاه‌ها با نهادها و سازمان‌های مختلف برای ارتقای مهارت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان و اساتید و تخصیص اعتبار و ارائه‌ تسهیلات برای منابع و تجهیزات علمی، آموزشی و فرهنگی


-سنجش مستمر سلامت اجتماعی دانشجویان و اساتید و حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز روانشناختی و مشاوره‌ای دانشگاه


-افزایش میزان رضایت‌مندی از سیاست‌های دانشگاه از طریق ارتقای امکانات پژوهشی، توجه هر چه بیشتر به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌های تخصصی، حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فرهنگی و هنری، توانمندسازی مراکز پژوهشی-فرهنگی دانشگاه، برگزاری مستمر نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در سطح دانشگاه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار