۲۱ دی ۱۳۹۴ ۰۰:۰۳
کد خبر: ۲۵۵۴۴

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به اثرات منفی سقوط بهای نفت بر رشد اقتصادی جهان پرداخت.

نشنال اینترست در گزارشی به قلم "ساموئل راینز" نوشت: اواسط سال 2014 بهای هر بشکه نفت به بیش از 100 دلار رسید؛ اما حالا با کمتر از 35 دلار در هر بشکه معامله می‌شود. به صورت سنتی، پایین بودن بهای جهانی نفت می‌تواند مزایای فراوانی به همراه داشته باشد؛ اما در بطن ماجرا آسیب‌هایی به پیکره اقتصاد جهان وارد می‌شود.

رکود در صنعت نفت، مانع از گردش مالی می‌شود و تا زمانیکه پولی وجود نداشته باشد، فرصت‌های شغلی شانسی برای ادامه حیات نخواهند داشت. چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع کالا در جهان، درنتیجه همین موضوع با کاهش رشد اقتصادی مواجه شده است. برای کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس نیز وضع به خوبی پیش نمی‌رود. رکود اقتصادی در این منطقه، تنش‌های نظامی و دیپلماتیک را با خود به همراه می‌آورد.

انتظار می‌رفت اقتصاد آمریکا از پایین بودن بهای جهانی نفت بهره خوبی ببرد؛ اما از نظر رشد مصرف، تاثیر رکود بهانی نفت بسیار اندک بود. در عوض مصرف‌کنندگان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بیشتری اعمال کردند تا از سطح بدهی‌های گذشته کم کنند.

زمانی افزایش بهای جهانی نفت، توسعه اقتصادی را با تهدید مواجه می‌کرد؛ اما حالا اوضاع برای آمریکا کاملا برعکس شده است. پایین بودن بهای جهانی نفت و بالا بودن ارزش دلار، صنایع اقتصادی را در آمریکا با رکود مواجه کرده است. در این شرایط روند حذف فرصت‌های شغلی با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

نشنال اینترست در پایان نوشت: بهای اقلام ضروری با توجه به رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای نوظهور اقتصادی تعیین می‌شود. نفت را می‌توان مهمترین کالای ضروری دانست. تا زمانیکه با مسائلی مانند بالا بودن بهای دلار ، کم بودن منابع و نوسان بهای نفت وجود دارد، فشار اقتصادی بر همه کشورهای جهان احساس می‌شود. هر اختلالی در عملکرد اقتصادی جهان با خود چالش‌های سیاسی و ناامنی‌های اجتماعی به دنبال می‌آورد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار