۰۹ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۲۶۷

در پی انتشار گزارش چند روز پیش عطنا در خصوص گلایه های دانشجویان رشته بانکداری اسلامی ، دکتر محمدجواد جواد محقق نیا مدیرگروه این رشته در واکنش به این گزارش طی گفتگویی با خبرنگار عطنا از دغدغه های خود نسبت به این رشته جدید التاسیس و لزوم توسعه گروه بانکداری اسلامی گفت.


DRmohaghegh2


عضو هیئت مدیره بانک رفاه کارگران ضمن اشاره به حق مسلم دانشجویان در بیان نظرات خود گفت : حق طبیعی هر فردی است که در جهت منافع خودش حرکت کند ولی این موضوع را هم نباید نادیده بگیریم که منافع شخصی ما گاهی یک اهداف کلان را که به مجموعه می تواند کمک کند نباید تحت الشعاع قرار دهد.


وی افزود : حضور و وجود گروه بانکداری اسلامی در دانشکده مدیریت انشاءالله این امکان را در آینده ای نزدیک فراهم خواهد کرد که این گروه توسعه پیدا کند و بتواند در زمینه های مالی به ویژه حوزه های مالی اسلامی و مدیریت بانکداری نیز ورود نماید. به هر حال اگر فرض کنیم گروه به دانشکده اقتصاد منتقل شود قطعا توسعه گروه در زمینه های مالی یا اسلامی تحت الشعاع قرار می گیرد و علی القاعده متوقف می شود و حتی شاید احساس شود که با گروه اقتصاد اسلامی حتی ادغام شود که این به صلاح بحث بانکداری نیست. بانکداری و بحث های مالی اسلامی این ظرفیت را دارا می باشند که به عنوان مستقل و با توجه به ماهیت کاربردی که دارا می باشند یک گروه مستقل و ویژه ای را دارا باشند بنابراین به نظرم با این شرایط فعلا جایگاه گروه بانکداری در دانشکده مدیریت می تواند تعریف شود.


محقق نیا با اشاره به گلایه های بعضی از دانشجویان اظهار داشت : بخشی از موارد بعضا ناشی از منافع شخصی است که نمیخواهم در این مباحث خیلی ورود کنم و به آنها احترام میگذارم. بخش دیگری از آن نیز به خاطر کمبودهایی است که وجود دارد. کمبود ها نیز طبیعی هستند و همه جا کمبود وجود دارد و شرط طی طریق این است که انسان مردانه ایستادگی کند و کمبودها را برطرف نماید نه اینکه صورت مسئله را پاک کند.


مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه علامه در پاسخ به کمبود منابع کتابخانه ای افزود : من به گروه های قبلی هم عرض می کردم که اگر منابع کتابخانه ای ما کم است بیایید و با درخواست خود کتابها را تهیه کنید. که بخش اعظمی از کتاب های مورد نیاز این رشته و گروه را دوستان گروه قبلی و ورودی های قبلی تامین کرده اند بقیه آن را نیز دوستان همت کنند و با کمک همدیگر کتابخانه را تجهیز کنند. ما پارسال با رییس کتابخانه دانشکده حسابداری و مدیریت صحبت کردیم و حتی من شخصا حاضر شدم که بودجه ای را در اختیار کتابخانه قرار بدهم و کتاب تهیه شود که رییس کتابخانه فرمودند ما نیاز به بودجه نداریم هر کتابی را که آقایان و خانم ها نیاز داشته باشند میتوانیم بخریم فقط اعلام نیاز بشود کافی است. حتی خودمان پول در اختیار دانشجویان قرار می دهیم برای خرید کتاب اقدام کنند پس از این جهت نیز زمینه باز بوده که دوستان بیایند و کمک کنند.


این پژوهشگر اقتصاد اسلامی ادامه داد : ما همیشه نباید سر سفره ی آماده بنشینیم قاعدتا میتوانیم به شیرینی کار و به اینکه ما خودمان یک سفره ای را پهن کنیم نیز بیاندیشیم و یک بستری را آماده کنیم که بقیه هم از کنار آن استفاده کنند و یک باقیه الصالحاتی از خودمان بر جای بگذاریم. به نظر میرسد که در دانشکده مدیریت خیلی می شود روی این گروه کار کرد و گروه را جلو برد. دانشکده بستر خوبی دارد و ریاست محترم دانشکده مدیری فهمیده و اهل فن هستند و کمک میکنند که این اتفاقات بیفتد رقابت منفی بین گروه ما و سایر گروه ها وجود ندارد و این کمک بزرگی برای گروه است.


وی افزود : من به شخصه حتی اگر روزی مسئولان دانشگاه تصمیم بگیرند گروه را جابجا کنند تمایل دارم همچنان در دانشکده مدیریت و یا گروه مالی بمانم . در جلسه ی گروه نیز به اساتید عرض کردم در گروه مالی که بودیم حداقل دو یا سه پایان نامه دکترا داشتیم حالا که آمدیم به این گروه اینها از دست می رود. گرچه ما برای اینها نیامده ایم و دنبال هدف بزرگی هستیم پس از نظر شخصی برای شخص من منافعی را ندارد. الان حدودا یک سال و نیم است که مدیریت گروه بانکداری اسلامی را بر عهده دارم و ریالی به عنوان حق مدیریت گروه دریافت نکرده ام حتی کمتر از ریال و بعضا هم از جیب خود هزینه کرده ام که خود دانشجویان نیز در جریان هستند. به هر صورت دلم می خواهد کمک کنیم و با همدیگر این گروه را بالا ببریم و رشد بدهیم. دانشجویان و ما اساتید مهمان این گروه هستیم. حال دانشجویان مهمان یکی دوساله این گروه هستند و ما اساتید نهایتاً مهمان های بیست ساله ی این گروه هستیم و آنچه که می ماند خدماتی است که انجام می شود و راهی است که باید ادامه پیدا کند انشاءالله و با صلابت و پرقدرت پیش رود.


محقق نیا اشاره ای هم به راه اندازی دوره ی دکتری بانکداری اسلامی داشت و در این زمینه گفت :در مورد دوره دکترا ما خرداد ماه با رئیس دانشگاه جلسه ای گذاشتیم که لازم است بگویم که یکی از امتیازات و خوش شانسی های این گروه این است که آقای دکتر سلیمی فرمودند من شخصا اعتقاد به بانکداری اسلامی دارم و بانکداری اسلامی را درک میکنم چون دوره ای که در فرصت مطالعاتی در انگلستان حضور داشتم هم اتاقی من شخصی بود که از کشورهای عربی آمده بود برای مطالعه بانکداری اسلامی که با او مباحثاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که بانکداری اسلامی واقعیتی است که باید برای ارتقای آن کمک کرد. خوشبختانه ما این زمینه را در مسئولین دانشگاه داریم.


استاد دانشگاه علامه با تاکید بر لزوم تقویت اعضای گروه بیان داشت : به هر حال دوره دکتری نیازمند دو دانشیار است و از طرفی زمان نیاز است. بنده شاید در شش ماه آینده موفق به اخذ دانشیاری خود شوم و آقای دکتر رجایی هم شاید در همین مدت بتوانند. اگر این اتفاقات بیفتد ما دوره دکترا نیز خواهیم داشت. ضمن اینکه ما زمینه برگزاری دوره دکترای مشترک را نیز داریم که با مثلا دانشگاهی مثل امام صادق (ع) و حتی کشور مالزی یا انگلستان این دوره ها را برگزار نمائیم که البته صحبتهای مقدماتی نیز با مالزی و انگلستان داشته ایم که دکترای بانکداری اسلامی را به صورت مشترک برگزار کنیم که حالا مسئولین دانشگاه کمک میکنند و دانشجوها هم باید بیایند و در این زمینه ها به ما کمک کنند نه اینکه آرامش گروه را و آرامش خودشان را به هم بزنند قطعا دود این ماجرا به چشم خودشان خواهد رفت. مطمئن باشند که هر چه تلاش میکنند برای دانشجویان این دوره نتیجه نخواهد داد اگر گروه نیز منتقل شود برای دوره های بعدی خواهد بود و چیزی عاید شما نخواهد شد. به نظرم اگر کمک کنند و با هم دوره دکترا را راهبری کنیم تا دوره دکترای مشترک را فعال کنیم. حال با دانشگاه های داخلی نظیر دانشگاه امام صادق (ع) یا با دانشگاه های خارج از ایران این دوره را تعریف کنیم و برای این مسئله وقت بگذاریم.
وی در همین زمینه ادامه داد : مسئولان دانشگاه نیز این زمینه را دارند و کمی پیگیری های دانشجویی لازم است که متقاضی باشند. ضمن اینکه ما این ترم پیش نیاز خرد و کلان را برای دوستان قرار داده بودیم تا در دوره دکترای اقتصاد یا مالی (اقتصاد با گرایش پولی و بانکی) و امثالهم شرکت کنند و زمینه برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان بانکداری اسلامی وجود دارد از این جهت دانشجویان متضرر نخواهند شد.


دکتر محقق نیا در پایان با اشاره به انتظارات خود از دانشجویان گفت : من از تمام دوستان تقاضا میکنم انجمن علمی گروه را فعال کنند و به گروه نشاط بدهند و مباحث آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی را فعال کنند و مسئولین پولی و بانکی کشور را به چالش بکشند. دانشگاه علامه و گروه بانکداری را قطب مباحث بانکی کشور نشان بدهند و در این زمینه ها فعالیت کنند. قطعا از بین همین دانشجویان که امروز در این مسائل فعال می شوند بعد ها مدیران بانکی خوبی در خواهد آمد و سیستم به دانشجویان حال حاضر گروه که با سواد باشند و به مسائل روز تسلط داشته باشند مسلما نیازمند است و نیاز ندارد دوستان در مسائل حاشیه ای وارد شوند. دوستان در ارتقای سطح علمی خود بکوشند و به رشد گروه در مسائل علمی کمک کنند. من تقاضا دارم همه دست به دست هم بدهیم تا در مسائل علمی انشاءالله گروه را جلو ببریم و گروهی با نشاط ، فعال، مقتدر و خوش نامی باشیم که همه ی بانک ها دنبال فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه علامه باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار