۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۹۹
1826206


روحانی با تاکید بر لزوم اولویت بندی مسائل در سوریه اولین قدم ضروری را جلوی خونریزی در این کشور دانست و گفت: آثار تروریسم می‌تواند اروپا و سایر مناطق را در بربگیرد.




به گزارش عطنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با «هاینس فیشر» رئیس جمهور اتریش شرکت کرد.


در ابتدا خبرنگار تلویزیون اتریش ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از آقای روحانی پرسید: کشور شما چه برنامه ای برای آینده سوریه دارد و آیا حاضرید در مقابل کشورهایی مثل عربستان و آمریکا بر سر یک میز بنشینید و در مورد سوریه گفتگو کنید؟ وی همچنین از آقای روحانی پرسید: آیا درست است که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شرکت های غربی محدودیت هایی اعمال خواهد کرد؟


رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: به آقای دکتر فیشر و هیات همراه که به ایران آمدند خوش‌امد می گویم و امیدوارم این سفر سرآغاز یک تحول بسیار مثبت و توسعه روابط دو کشور باشد.


روحانی ادامه داد: سوابق روابط ایران و اتریش به قرن ها پیش بازمی‌گردد و همواره از یک روابط خوب دوستانه برخوردار بوده اند و در طول چند سال به دلایل خاص تحریم، روابط دو کشور به لحاظ اقتصادی کاهش یافته است، اما امیدواریم در ماههای آینده و سال آینده بتوانیم با سرعت قابل قبول، گذشته را جبران کنیم.


وی تصریح کرد: همچنین لازم می دانم از دولت اتریش به خاطر میزبانی بسیار خوب برای اجلاس مذاکرات ۱ + ۵ و ایران تشکر کنم که به یک توافق نهایی منتهی شد، توافقی مهم و تاریخی که می تواند در روابط ایران و ۱ + ۵ و اتحادیه اروپا و حتی برای منطقه و جهان مفید باشد.


روحانی در ادامه به پاسخ به سوال خبرنگار اتریشی پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که ما در مذاکرات امروز، چه در مذاکرات خصوصی و چه در مذاکرات عمومی دنبال کردیم، مسایل منطقه، تروریسم و مشکلاتی است که در کشورهای منطقه از جمله سوریه وجود دارد.


رئیس جمهور تأکید کرد: ما همنظر بودیم در اینکه تروریسم معضل بسیار بزرگ جهانی است و نه تنها امنیت ما، بلکه امنیت جهان را تهدید می‌کند.


 آثار تروریسم می‌تواند اروپا و سایر مناطق را در بربگیرد


وی خاطرنشان کرد: امروز دل‌نگرانی هایی که در اروپا هست، در خصوص تروریست‌هایی که در منطقه ما وجود دارند و آوارگانی که این تروریست ها به وجود آورده‌اند، نشانه این است که آثار تروریسم می‌تواند اروپا و سایر مناطق را در بربگیرد.


روحانی ادامه داد: برای اینکه مساله تروریسم حل شود، بحث حمایت از فرد یا دولت خاص مطرح نیست؛ سوریه یک کشور دارای یک دولت است و دارای مخالفانی بوده و نیز دارای گروه های تروریستی است؛ حال ما باید چکار کنیم و اولویت با کدام است؟


رئیس جمهور افزود: آیا اولویت با این است که راجع به دموکراسی در سوریه بحث کنیم؟ آیا اولویت در این است که راجع به گروه‌های مخالف و موافق صحبت کنیم؟ آیا اولویت در این است که راجع به تغییر در قانون اساسی بحث کنیم؟ یا اینکه فعلا مردم در سوریه کشته و آواره ‌شوند و البته، میلیون‌ها نفر نیز آواره و صدها هزار نفر هم کشته شده‌اند.


روحانی گفت: سوریه کاملا نا امن و بی‌ثبات است، نفت مردم در سوریه توسط تروریست‌ها استخراج و در بازار فروخته می‌شود و پول آن به جای اینکه به رفاه مردم برسد، صرف کشتار مردم می‌شود.


وی تأکید کرد: فعلا بحث بر سر اولویت است و بر سر این است که اولین قدم کدام است؛ اگر در اولین قدم اشتباه کنیم به مقصد نخواهیم رسید، اولین قدم آن است که جلوی خونریزی را بگیریم و امنیت نسبی در سوریه بوجود آوریم تا آواره‌ها بتوانند به خانه های خود برگردند؛ آن وقت، زمانی است که باید در مورد آینده سوریه، گروه های مخالف و موافق و امثال اینها بحث کنیم.


هاینس فیشر: تبادل تجاری میان ایران و اتریش ۵۰ - ۵۰ خواهد بود


بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اتریش سهم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و اتریش را پس از همکاری‌های جدید اقتصادی دو کشور ۵۰ - ۵۰ (مساوی) دانست.


هانس فیشر پس از مراسم امضای چهار سند همکاری میان ایران و اتریش در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به هدفگذاری شما برای افزایش پنج برابری صادرات به ایران با ارزش یک میلیارد یورویی، چه سهمی از این صادرات برای ایران در نظر گرفته شده است، گفت: کسی سهم بیشتری از این تبادل نسبت به دیگری نخواهد داشت که این به نفع دو کشور خواهد بود .


وی افزود‌: روابط ایران و اتریش دارای سابقه دیرینه است و اتریش هرگز سوابق استعماری در ایران نداشته است و از این رو خوشحالیم که مشکلاتی از این قبیل را به ارث نبرده‌ایم.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار