۰۶ شهريور ۱۳۹۴ ۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۷۳۸۶

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در نقد عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: این دولت براساس نقد عملکرد دولت قبل بر سر کار آمد، ولی حالا که روی این صندلی نشستند دوباره روی همان کلیشه‎ها تأکید می‎کنند!


فرشاد مومنی اقتصاددان اصلاح‌طلب به شرق گفته است: یک مسئله حیرت‎انگیز آن است که با وجود این شرایط خطیر اقتصادی کنونی، شکل برخوردی که با این شرایط پیچیده از سوی سازمان برنامه‎ریزی مشاهده می‎شود به‌گونه‎ای است که گویی ما در شرایط عادی و آرام قرار داریم و با همان شیوه‎ها که بارها و بارها آزموده شده و نافرجام‌بودن آن هم محرز شده است، خود را سرگرم کرده‎اند. به طوری که گویی توانایی و تمایلی برای فهم بایسته‎های شرایط کنونی و تمهید مقدمات لازم برای تغییر آن روند مشاهده نمی‎شود؛ مثلا چند هفته پیش سخنگوی دولت، که ریاست سازمان برنامه‎ریزی را برعهده دارد، در یکی از صحبت‎های عمومی با تکرار یک کلیشه بارها شکست‌خورده باز اعلام کرد که برای دستیابی به رشد متوسط هشت‌‌درصدی در سال، طبق برنامه ششم حدود هزار ‌میلیارد دلار ارز موردنیاز است. چقدر غم‎انگیز است؟
این اقتصاددان در ادامه به روزنامه شرق گفته است: این دولت براساس نقد عملکرد دولتی که هزار ‌میلیارد دلار داشت و رشدهای منفی و فلاکت دو برابر شده و انواع مشکلات اجتماعی و محیط‌زیست را رقم زد، بر سر کار آمد، ولی حالا که روی این صندلی نشستند دوباره روی همان کلیشه‎ها تأکید می‎کنند.
حداقل در ادبیات توسعه نزدیک به ٤٥ سال از انتشار اولین آثاری می‎گذرد که در آنها اصل اینکه اندیشه توسعه در دوران پس از جنگ جهانی دوم بر محور کمبود منابع سامان یافته، گذشته و نقدهای جامع و غیرقابل تردیدی فراهم و این بلوغ فکری حاصل شده که مسئله توسعه‎نیافتگی کمترین مشکلش کمبود منابع است و کانون اصلی گرفتاری و نقص و منشأ کژکارکردی‎ها و ازدست‌دادن فرصت‎ها، ساختار نهادی و به‎ویژه سازه‎های ذهنی کژکارکرد است...
متأسفانه ما همچنان در این سطح با نقش‎آفرینی دلارهای نفتی در ذهن مسئولان کشور مواجه هستیم. می‎بینیم که همراه با این سازه‎های ذهنی فاقد وجاهت علمی اصرارهای غیرمتعارفی وجود دارد تا ساختارهای نهادی ما نیز دست‎نخورده باقی بماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار