۲۵ دی ۱۳۹۶ ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۶۶۴۵۹
ali-shariatmadari

با وجود گذشت یکسال از درگذشت دکتر شریعتمداری دارای نشان درجه یک علمی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، کتاب‌های وی همچنان سرآمد این حوزه است.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، علی شریعتمداری در سال ۱۳۰۲ در شیراز دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر شیراز به پایان رساند و موفق به اخذ درجه لیسانس در دو رشته فلسفه و علوم تربیتی در سال ۱۳۳۲ و علوم قضایی در سال ۱۳۳۵ شد.


وی کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه میشیگان و دکترای فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دریافت کرد. شریعتمداری استاد دانشگاه‌های شیراز، اصفهان و آزاد بوده و از اعضای شورای مرکزی حزب مردم ایران بود. وی از زمان تأسیس تا سال ۱۳۵۷ در این حزب فعالیت می‌کرد و پس از انقلاب از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت.


ادامه فعالیت‌های وی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی بوده است. علی شریعتمداری خدمات آموزشی خود را از آموزش و پرورش آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۸ به عنوان آموزگار و از سال ۱۳۳۰ تا  ۱۳۳۵ به‌ عنوان دبیر به تدریس پرداخت.


شریعتمداری از سال ۱۳۳۹ به عنوان دانشیار علوم تربیتی دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۴۳ به عنوان استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تدریس مشغول شد و در سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایندیا و تنسی نیز به تدریس مشغول بود.


علی شریعتمداری مدتی در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تدریس شد اما نتوانست مدت زیادی در این کشور بماند، بنابراین به ایران بازگشت. پس از بازگشت به ایران او خدمات آموزشی خود را از آموزش و پرورش آغاز کرد و به عنوان دانشیار علوم تربیتی در دانشگاه شیراز مشغول به کار شد.


علی شریعتمداری، هنگام بازگشت امام خمینی (ره) به میهن برای استقبال امام (ره) به همراه "شهید بهشتی" و مقام معظم رهبری، به استقبال امام (ره) رفت و پس از پیروزی انقلاب از سوی دولت موقت و شورای انقلاب، پیشنهاد تصدی وزارت علوم و فرهنگ و ارشاد به علی شریعتمداری داده شد. در سال ۱۳۵۹ امام خمینی (ره) تصمیم به تشکیل ستاد عالی انقلاب فرهنگی گرفت و در سال ۱۳۶۳ با حکم امام خمینی (ره) به عضویت این شورا درآمد.


دکتر شریعتمداری از سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را به عنوان استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد.


وی علاوه بر سرپرستی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، عضو ستاد انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرستی گروه‌های برنامه‌ریزی در شورای عالی برنامه‌ریزی، کمیته علوم تربیتی، شورای خبرگان بدون مدرک، و عضو هیئت مرکزی گزینش استاد و رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران بوده است.


دکتر شریعتمداری همچنین عضو شورای پژوهش‌های علمی کشور، سرپرست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و عضو شورای پژوهشی دانشگاه اصفهان بوده است.


وی سابقه عضویت در هیات رئیسه انجمن‌های ایرانی تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت، و نیز انجمن روانشناسی ایران را دارد. این محقق همچنین موفق به دریافت مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران شد.


این محقق حوزه تعلیم و تربیت از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۳ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.


وزارت علوم و آموزش عالی و فرهنگ و هنر، ریاست مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم و تصدی فرهنگستان علوم و سازماندهی گروه‌های مختلف و سرپرستی گروه علوم انسانی از دیگر مواردی است که در کارنامه علمی دکتر شریعتمداری مشاهده می‌شود.


وی همچنین در سمت‌های مدیر مسئولی مجلات "نمای تربیت"، "پژوهش‌های تربیتی"، "پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت" و "نامه فرهنگستان علوم" مشغول به فعالیت بوده است.


دکتر شریعتمداری دارای آثار متعددی است که از آن جمله می‌توان به تالیف ۲۲ کتاب ، ترجمه ۶ کتاب و تالیف ۷۰ مقاله اشاره کرد.


"جامعه و تعلیم و تربیت"، "اصول تعلیم و تربیت"، "روانشناسی تربیتی"، "فلسفه"، "روشنفکر کیست؟"، "رسالت آموزشگاه"، "رسالت مراکر علمی کشور"، "پرورش تفکر" و "نقد آراء برخی از دانشمندان"‌از جمله آثار تالیفی دکتر شریعتمداری است.


وی در ۲۰ دی ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن در شهر شیراز دیده از جهان فروبست و در ۲۳ دی ماه از دانشگاه خوارزمی تهران به سمت قطعه ۱۱۰ بهشت زهرا تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد.


در پی درگذشت دکتر شریعتمداری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیامی با بیان اینکه درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتمداری موجب تأثر و تألم خاطر گردید، اعلام کرد: "این چهره ماندگار حوزه تعلیم و تربیت، از کارگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی و اعضای مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در کنار فعالیت‌های مختلف سیاسی، با تربیت شاگردان و پدید آوردن آثار علمی و تربیتی متعدد، کارنامه‌ای پربار از خدمات ارزشمند و تعهد دلسوزانه نسبت به مردم و انقلاب اسلامی از خود به جای گذاشت."


دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی پیامی اعلام کرد: "دکتر شریعتمداری در حوزه تعلیم و تربیت صاحب‌نظر بود و در مدتی بیش از نیم قرن کتاب‌های خوب نوشت و دانشجویان فاضل در سایه تعلیم و تربیت او پرورده شدند. نظر خاص دکتر شریعتمداری که همواره بر لزوم عملی شدنش تاکید و اصرار داشت، اصلاح روش آموزش بود که حل همه مسائل تعلیم و تربیت را در گرو عملی شدن آن می دانست. امیدواریم که شرایط برای عملی شدن این طرح مهم فراهم شود و آرزوی استاد فقید جامه تحقق پوشد."

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار