۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۸۴۸
erfan3

حوزه سیاسی عطنا/سید عرفان رضوی: جمهوری اسلامی ایران که سال ها در اثر سیاست گذاری نادرست افرادی نا آگاه در میان جامعه ی بین المللی جلوه ای نا امن و خصمانه یافته بود ، اکنون به لطف خدا و زعامت رهبری و با همت دولت مردان چنان نمایشی از منطق و دیپلماسی را در جهان سیاست پایه گذاری کرد که اکنون به عنوان پیام آور صلح و دوستی در جهان قلمداد می گردد .


ایران الگویی مناسب برای سیاست گفت وگو و صلح جهانی


گفتمانی که برپایه دیپلماسی و صلح جهانی در قالب ( دنیای بدون جنگ ) نمایان شده است قابلیت الگو پذیری توسط سایر کشورهای جهان را برای حل بحران های پیچیده دارد، توافق هسته ای ایران می تواند الگویی مناسب برای حل بحران های جهانی باشد ، توافقی که پایه و اساس آن بر مبنای گفت و گو در جهت حل صلح آمیز مشکلات طرفین بود.


ایران بانی اصل مهم گفت و گو در جهان


مذاکرات هسته ای از 12 سال پیش آغاز شده بود و پس از وقفه ای طولانی مجددا در دو سال اخیر با تلاشی مستمر و پیگیر از سر گرفته شد ، این مذاکرات با درایت و هوشمندی دولت تدبیر و تلاش بی وقفه مسئولین به پیروزی منطق دیپلماسی ایران در برابر برخورد تمدن ها انجامید و نمایش محسنات توافق بر مضرات جنگ و ستیزه جویی را آشکار نمود و نشان داد که منطق دیپلماسی ایران منطقی است بر پایه تعامل و ایجاد دنیای بدون جنگ .


اکنون پس از توافق هسته ای و گشوده شدن درب های اقتصادی کشور به روی جهان شاهد نتایج این گفتمان سیاسی هستیم، گفتمانی که می توان با آن پر قدرت در مقابل دشمن منطقه ایستاد، دشمنی که با تلاش های فراوان نتوانست مقابل سیاست ایران بایستد .


توافق و تاثیر آن بر صنعت، اقتصاد و تجارت


ایران بعد از توافق وین با خیل عظیمی از گروه های اقتصادی که خواستار ورود به ایران بودند مواجه شد، این اقبال جمعی نشان میداد که دنیا مشتاق سرمایه گزاری در ایران است مشروط به آنکه دولتمردانی خردمند و مدبر امور کشور را در دست داشته باشند.
هیات های خواستار سرمایه گزاری در ایران هر کدام از قطب های اقتصادی دنیا در صنعت و تجارت بودند مانند شرکت های فرا ملیتی از آلمان، فرانسه و ایتالیا که تنها پس از گذشت چند روز از توافق به ایران آمدند.
منتقدان منطق گفتگو و توافق، جنگ طلبانی بی منطقند که باید بدانند که هرگونه مخالفت علیه خواست ملت محکوم به فناست .
امید است این بداندیشان بر سر عقل آیند و از جنگ طلبی و تباهی های آن دست بردارند تا حلاوت توافق در سایه دوستی و مودت نصیبشان گردد .


erfan1 (2)


ظریف و تیم مذاکره کننده اش با نمایش هنرمندانه ی خود در مذاکرات و گذر از بحران 12 ساله سیاسی نماینده ای شایسته برای ملت بودند که نامشان در تاریخ جاودانه خواهد شد .


مخالفان توافق از سوی جامعه جهانی طرد خواهند شد


نکته مهم این است که در صورتی که آمریکا توافق را نقض کند اعتبار خود را در سطح جامعه جهانی زیر سوال می برد و ملل جهان از جمله متحدان اروپایی و آسیاییِ دیگر او را در مقابل سیاست و منطق صادقانه ایران همراهی نخواهند کرد، این نقض عهد باعث از بین رفتن اعتماد متحدانش به او می شود و این کار یک اشتباه هولناک تاریخی برای آمریکا خواهد بود و نتیجه ی آن انزوا در جامعه جهانی است ، همانطور که اسرائیل با مقابله در برابر توافق خود را منزوی کرد.


نکته دیگر اینکه جان کری در کنگره آمریکا موضوع بسیار مهمی را مطرح کرد ، که با توجه به حسن نیتی که ایران در مذاکرات از خود نشان داد در صورتی که آمریکا با ایران به توافق نمی رسید، به طور حتم آمریکا تنها می ماند .
واین نشان از این اهمیت بالای هنرنمایی دیپلماسی ایران در توافق وین دارد که به هر علتی اگر طرف مقابل در برابر توافق هسته ای بایستد از سوی جامعه جهانی طرد خواهد شد. گفتنی است این موضوع در داخل کشور هم صادق است و مخالفان در صورتی که توافق را نپذیرند و به آن معتقد نباشند قطعا از سوی ملت ایران طرد خواهند شد.
ملت ایران قضاوت می کند که کدام رویکرد را در تعامل با دنیا می پذیرند که انتخابات پیش رو تجلی این قضاوت ملت شریف ایران خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار