۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۲۹۳۳۹
asadi-11

چگونگي انتشار و انعکاس اخبار اهميت دارد و بايد در اين خصوص منشورهاي اخلاقي را رعايت کرد. سهل‌انگاري در انتشار اخبار به توليد وحشت منجر مي‌شود و وظيفه رسانه هاست که حس امنيت را در جامعه ايجاد کنند.


به گزارش عطنا، دکتر عباس اسدی، استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی که در روزنامه جام جم منتشر شده بهنقش رسانه‌ها در برقراری امنیت در جامعه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم؛


رسانه‌ها هر روز اخبار و مطالب مختلف و متنوعي را منتشر مي‌کنند و در صفحات گوناگون خود به مسائل روز مي‌پردازند. يکي از اين صفحات به موضوعات اجتماعي و حوادث اختصاص دارد. معمولا در اين صفحه‌ها شاهد اخبار مرتبط با حادثه‌هاي گوناگون هستيم که هر روز در جامعه رخ مي‌دهد.


طبيعتا اين صفحه‌ها بسيار هم پرخواننده است و مخاطبان خاص خود را دارد و روزبه‌روز هم به تعداد مخاطبان‌شان افزوده مي‌شود. در واقع مخاطبان رسانه‌هاي کاغذي با خواندن مطالب اين صفحه‌ها درمي‌يابند که در زير پوست جامعه چه مي‌گذرد.
حال اين سوال مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توان اين اخبار را خوب پوشش داد و در عين حال جامعه را دچار هراس و وحشت نکرد. رسانه‌ها بر اساس وظايف و رسالت خود بايد اخبار را پوشش بدهند، چرا که اگر اين مهم انجام نشود، مردم احساس مي‌کنند يک کم‌کاري از سوي آنها‌ صورت گرفته است. از سوي ديگر، انتشار بي‌طرفانه اخبار حوادث هم خيلي مهم است.
بنابراين راهکار اين است که رسانه‌ها مي‌توانند ضمن اين‌که اخبار حوادث را پوشش مي‌دهند در کنارش با کارشناسان از جمله روان‌شناسان و جامعه‌شناسان مصاحبه کرده و ابعاد مختلف موضوع را بشکافند. همچنين با حقوقدانان و قانوندانان نيز مي‌شود صحبت کرد تا براي رفع و حل اين معضلات و ناهنجاري‌ها راهکارهايي ارائه کنند.
در واقع نوشتن تحليل و تفسير در کنار چنين گزارش‌هايي خيلي اهميت دارد. رسانه ملي هم مي‌تواند اين‌گونه عمل کند؛ يعني در کنار انعکاس رويدادها و حوادث با کارشناسان خبره نيز صحبت کند تا به مخاطب راهکار ارائه کنند، چراکه پوشش صرف خبر، مشکلي را حل نمي‌کند و چيزي که به درد مردم مي‌خورد، ارائه راهکارهاي مناسب است. تحليل و تفسير کارشناسانه در کنار انعکاس حوادث تلخ، وحشت را از مردم هم دور مي‌کند و خواهند دانست در اين مواقع به جاي واکنش‌هاي هيجاني و آني از راهکارهاي صحيح بهره ببرند تا اثرات منفي قضيه کمرنگ شود.
قضيه آتنا اصلاني جزو اين حوادث است که در جامعه ما تاثير بسيار منفي گذاشت و حتي روح بسياري از شهروندان را جريحه دار کرد. بنابراين رسانه‌ها در اين مواقع بايد با بهره بردن از چنين راهکاري به جاي اين‌که روي حواشي متمرکز باشند، مردم را بدرستي راهنمايي کنند. صحبت با کارشناسان و متخصصان، هم مي‌تواند فضاي جامعه را آرام کند و هم وحشت را از مردم دور سازد. انتشار صرف خبرهاي حوادث فقط به روح مردم آسيب مي‌زند. متاسفانه ما مرجعي هم براي رسيدگي به چنين اموري نداريم. بنابراين بهترين راهکار اين است که جامعه را از هيجانات زياد دور کنيم و اخلاق حرفه‌اي را در انتشار اخبار حوادث مد نظر داشته باشيم. ضمن اين‌که نبايد خبرهاي حوادث به‌گونه‌اي انتشار داده شود که عده‌اي حساس شوند و به خانواده مجرم که در اين ماجرا هيچ نقش و گناهي ندارند، تعرض شود. بايد به عواقب و تبعات خبرها هم فکر شود.
بنابراين چگونگي انتشار و انعکاس اخبار اهميت دارد و بايد در اين خصوص منشورهاي اخلاقي را رعايت کرد. سهل‌انگاري در انتشار اخبار به توليد وحشت منجر مي‌شود و وظيفه رسانه هاست که حس امنيت را در جامعه ايجاد کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار