۲۵ تير ۱۳۹۴ ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۸۳

سرویس سیاسی عطنا: بعد از 12 سال مذاکره ، پرونده هسته ای ایران بعد از ماراتن سخت و طولانی با توافق وین در روز گذاشته بسته شد ، این موضوع یکی از مهمترین رخداد های سیاسی کشور در طول تاریخ عمر انقلاب اسلامی است که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم صورت گرفت .


karter obama


روحانی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از مهترین اهدافش پرونده هسته ایران بود و وزارت امور خارجه در طول دو سال گذشته تمام توان خود را صرف این موضوع کرد تا سایه تحریم را از روی کشور بردارند .


توافقی که طولانی ترین مذاکرات تاریخ را لقب گرفت و به قول وزیر امور خارجه ، این اولین باری است که شورای امنیت در قطع نامه ای نخستین بار برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می شناسد.


بنابراین از سه جنبه به این موضوع می نگریم:


یک جنبه انتظارات مردمی و شرایط داخلی جامعه و پاسخ بازار و اقتصاد به این موضوع است که طبعاًً مردم به شدت در انتظار تاثیر این توافق بر زندگی روزمره شان هستند اما عملا حداقل یکسال بعد از شروع توافق باید شاهد تاثیر آن باشیم.


مردم در انتخابات 92 توان هسته ای را در کنار صنعت و اقتصاد قدرتمند انتخاب کردند و اقتصاد و هر دوی این ها باید با هم باشند نه اینکه یکی را فدای دیگری نمائیم.


با برطرف شدن موانع تحریم و افزایش مبادلات تجاری کشور و افزایش فروش نفت ، باید به سمت تشویق سرمایه گذاری  های بین المللی در بازار صنعت داخلی حرکت کنیم که می تواند یکی از ارکان مهم رونق اقتصادی باشد.


اما در جنبه دوم اهمیت این مذاکرات برای هر دو دولت ایران و آمریکا از نظر روابط بین الملل و تاثیرات داخلی آن است. دولت ایران دو سال برای این توافق سرمایه گذاری کرد و دولت آمریکا هم به شدت نیازمند این توافق حساس بود. دولت آمریکا در سال آخر دوره دوم خود به سر می برد و انتخابات مهمی پیش رو دارد و حزب دموکرات که دولت هم از همان طیف است که در انتخابات نامزد دارد  و این توافق تاریخی می تواند به مثابه یک برگ برنده برای حزب دموکرات و نامزد انتخاباتی آنان باشد که در صورت عدم توافق این برگ برنده می توانست در اختیار حزب جمهوری خواهان باشد. آنها به شدت منتظر این بودند که این توافق صورت نگیرد و بتوانند در انتخابات پیش رو از آن بهره مند شوند و به عنوان یک ابزار فشار برای دموکرات ها که تلاش سیاسی آنها بی نتیجه بوده است بهره مند شوند که شاهد فشارهای زیاد کنگره آمریکا هم بودیم .


اوباما اشتباه کارتر دموکرات را در زمان مذاکرات تکرار نکرد


در سال های پایانی دولت کارتر، دولتمردان وی با ایران در رابطه با موضوع آزاد کردن گروگان ها وارد مذاکره شده بودند زیرا روش های نظامی و خشونت آمیز مثل حمله شبانه به طبس که با شکست مواجه شد برای کارتر پر هزینه بود و علی رغم تمام تلاس هایش  نتوانست تا قبل از انتخابات با ایران در رابطه با آزادی گروگان های سفارت آمریکا به تفاهم  برسد و در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل عدم توانایی حل این بحران مهم سیاسی شکست خورد و با پیروزی ریگان جمهوری خواه ، دموکرات ها 12 سال در کاخ سفید حضور نداشتند و گروگان ها هم در روز تحلیف ریگان آزاد شدند . اما اوباما با درک موضوع مهم پرونده هسته ای ایران برای حل بحران به صورت صلح آمیز و دستیابی به توافق سرمایه گذاری کردند و به شدت نیازمند این تفاهم صلح آمیز بودند زیرا دولت اوباما موفقیت چندانی در عرضه روابط خارجه و حل بحران به شکل مذاکره و گفت گو را در پرونده خود نداشت .


 نگاهی به تاثیر توافق بر روابط ایران در محیط بین المللی


جنبه سوم این توافق، بزرگترین دستاورد این دیپلماسی به انزوا کشاندن رژیم صهیونیستی در شکست نبرد دیپلماتیک در مقابل ایران بود و اختلاف ایجاد شده توسط تیم مذاکره کننده بین اسرائیل و آمریکا بر سر پرونده هسته ای  بسیار با ارزش هست ، اسرائیل خواستار نابودی تمام زیر ساخت هسته ای کشورمان بود و بر حمله نظامی تاکید داشت و از هیچ تلاشی برای انحراف در مذاکرات و برهم زدن میز مذاکره دریغ نکرد اما عملشکست سنگینی خوردند و اما آمریکا به دنبال حل این بحران به شکل صلح آمیز بود وشاهد اختلافات بسیار زیاد بین این دو بودیم. قطعا تاریخ در رابطه با اهمیت این دستاورد تیم هسته ای قضاوت خواهد کرد .


این توافق قابلیت تاثیرگذاری و تغییر در تحولات منطقه را هم دارد به این شکل که مخالفان این توافق در عرصه دیپلماسی و جهانی مورد انزوا قرار گرفته و قدرت دیپلماسی ایران و اهمیت گفت وگو در نظام جهانی برای همگان نمایان خواهد شد و الگوی مناسب برای حل بحران جهانی به حساب می آید و مقدمه ای برای نابودی تروریسم در منطقه خواهد بود.


نکته پایانی اینکه هر دو کشور از این توافق هسته ای به عنوان یکی از اهرم های تبلیغاتی در عرصه انتخابات پیش رو نهایت استفاده را خواهند کرد و درپایان لازم است که زحمات بیست دو ماهه تیم مذاکره کننده هسته ای و راس آن جناب وزیر امور خارجه کشورمان قدردانی کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار