۰۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۶۵۸
hashemi
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به رویکرد وزارت علوم، تاکید کرد: وظیفه وزارت علوم رشد علم و مدیریت حرکات علمی است ولی اگر آسیبی در این بین باشد هم آن را پیگیری خواهد کرد.

دکتر سیدضیا هاشمی با اشاره به تخلفات پیگیری شده در این وزارتخانه تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که در حال حاضر پیگیری می‌شود مسایل مربوط به پایان‌نامه‌ها و تحقیقات علمی و همچنین برخی تقلب‌هایی است که صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت این جریان غالب در دانشگاه‌های ما نبوده ولی تعدادی بودند که تخلفاتی داشتند؛ برای این منظور وزارت علوم درصدد تدوین آیین‌نامه‌های لازم است که امکان بروز چنین اتفاقاتی کمتر شود.

هاشمی با بیان اینکه «نباید حجم بسیار گسترده فعالیت‌های علمی تحت تاثیر حواشی جزئی این مساله قرار گیرد» گفت: تخلف در این حوزه به نسبت حجم فعالیت‌های علمی اساتید و دانشجویان بسیار نادر و محدود است و آن را نباید به عنوان یک جریان غالب تلقی کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: مساله تقلب همیشه بوده ولی متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد آن زیاد شده بود؛ وزارت علوم بیش از یک سال است که پیگیر این مساله است.

وی در خصوص رویکرد وزارت علوم در برخورد با تخلفات اداری خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در مساله بورسیه‌ها سیاست وزارت علوم بسیار شفاف بود و طی بررسی‌هایی که وزارتخانه داشت، براساس ضوابط مسایل بررسی شد؛ در این میان به اعتراضات برخی که اعتراض داشتند هم رسیدگی شد.

هاشمی تاکید کرد: موضع وزارت علوم همیشه بر این بوده که تا جایی که می‌شود افراد و دانشجویان آسیب نبینند ولی تخلفات اداری باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد؛ چه در مورد بورسیه‌ها و چه در مورد تخلفات صندوق رفاه این رویکرد لحاظ شده است؛ آنچه برای ما مهم است این است که در هر دوره‌ای و دولتی باید قانون اجرا شود؛ اگر بررسی‌هایی صورت گرفته و تخلفی اثبات شد، باید برخورد صورت گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به توقعات ایجاد شده در برخورد با تخلفات بورسیه‌ها گفت: در جریان بورسیه‌ها تبلیغات زیاد موجب فراز و نشیب مساله می‌شد وگرنه از ابتدا وزارت علوم دنبال این نبود که دامن این بحث گسترده شود ولی عده‌ای به این بحث دامن زدند؛ بحث بورسیه‌ها پدیده تلخی بود که وزارت علوم آن را بررسی کرد و مشخص شد تخلف از قانون در سطح وسیعی انجام شده است.

وی اضافه کرد: ما هم معتقدیم نباید این مباحث حاشیه پیدا کند و تنها باید قانون اجرا شود؛ نباید به متضررین این مسایل انگ زده شود چراکه افراد برای ما محترم هستند اما اجرای قانون فراتر از منافع افراد است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که «چرا وزارت علوم از همان ابتدا به بیان تخلفات نمی‌پردازد» عنوان کرد: تخلفات ابتدا بررسی می‌شود اما چون این مسایل ابعاد حقوقی دارد، اطلاعات باید به صورت دقیق جمع‌آوری شود؛ اینها موضوعاتی نیست که وزارت علوم از آن غفلت کند ولی وزارتخانه به شکل شتاب‌زده نیز عمل نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: موضع وزارت علوم ایجاد حاشیه تبلیغاتی نیست؛ اینکه بخشی از رسانه‌ها به مسایل دامن می‌زنند، رویه وزارت علوم نیست.

 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار