۰۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۱۴
 

۱۳ کتاب حوزه روابط عمومی و ارتباطات در همایش دانشگاهی و دانشجویی هفته روابط عمومی ایران، در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شدند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، ۱۳ کتاب عرصه روابط عمومی و ارتباطات با حضور بابک نگاه داری معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی،  محمد سلطانی فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات رسانه ها، لاله افتخاری رئیس فراکسیون حمایت از نخبگان مجلس شورای اسلامی و امیر خجسته نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در همایش دانشگاهی و دانشجویی هفته روابط عمومی ایران در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد.


به این ترتیب، کتاب های عصر روابط عمومی تالیف ایمان قربانی، رسانه های الکترونیک تالیف حمید ضیایی پرور، الگوی کاربردی مدیریت علمی روابط عمومی تالیف احمد یحیایی ایله ای، مسئله شناسی ارتباطی استراتژیک سازی در روابط عمومی تالیف حمید شکری خانقاه، گرافیک خبری و اطلاع رسانی تالیف یونس شکرخواه و مریم سلیمی، مدیریت رسانه ها تالیف علی اصغر فرهنگی و صدیقه ببران، کمپین دیپلماسی رسانه تالیف رها خرازی آذر، نمادهای هویتی شهر تهران تالیف محمد جواد مهدوی نژاد، کارکردهای رسانه ای تلفن همراه و پیامدهای آن تالیف احسان موحدیان و احمدرضا شاه علی، یادگیری الکترونیکی و طراحی پیام آموزشی تالیف زهره خوش نشین لنگرودی، ۷۶ سال با مطبوعات تالیف محمد ابراهیم رنجبر امیری، اجزای رسانه محیطی تالیف عیسی غفاری نژاد و حقوق فرهنگی و رسانه ای تالیف محمد هدایتی در این همایش رونمایی شدند.


علی شوق بنام دبیر هفته روابط عمومی ایران در ابتدای این برنامه گفت: یکی از رویکردهای ستاد هفته روابط عمومی ایران، ارتقای سطح روابط عمومی و بازنشر دانش روابط عمومی در روز جهانی ارتباطات است. استقبال مناسب و دلگرم کننده دانشجویان از برنامه های هفته روابط عمومی، شورای سیاست گذاری را به این نتیجه رساند که حضور پررنگ تری را برای دانشجویان فراهم کند. از همین رو از سومین سال برگزاری هفته روابط عمومی بر آن شدیم تا با موضوع گفت و گو و همدلی دانشجویان و اساتید، زمینه را برای علم و عمل در عرصه روابط عمومی فراهم آوریم.


در ادامه کاظمی دینان رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی ایران گفت: روابط عمومی محله ای دارد که وقتی دروازه آن باز می شود هوای آن هوای مثبت نگری، عشق و صداقت است و کسی می تواند به این محله وارد شود که تمام این ویژگی ها را در خود تقویت کند. در غیر این صورت هوا برای او سنگین می شود و مجبور است این فضا را ترک کند.


شکری عضو هیأت علمی دانشکده خبر نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه،  به نقش روابط عمومی در آموزش مهارت های ارتباطی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی ها مشکل ارتباطی دارند پس چگونه می توانند این مهارت ها را آموزش دهند، به طوری که می توانم بگویم ۹۰ درصد روابط عمومی های ما مشکل ارتباطی دارند.  وضع موجود ما با آنچه که مطلوب و استاندارد است فاصله بسیار دارد.


وی در ادامه با طرح این سوال که یک مهارت ارتباطی در افراد از کجا شروع می شود، گفت: مهارت های ارتباطی از ظاهر افراد، فرم پوشیدن، نحوه ایستادن، حرکات و نگاه چشمی را شامل می شود. زندگی بودن نیست بلکه شدن است. تمام کار روابط عمومی این است که با خود بگوید الان می خواهم چیز دیگری باشم.  مهارت های ارتباطی یعنی دقت کردن و گوش کردن به آنچه که در اطراف ما وجود دارد و این مهارت ها نیاز به آموزش دارند. نگاه ارتباطی یعنی به لحظه به لحظه حس و حال آدم ها دقت کنیم و از دور بفهمیم آدم ها در چه موقعیت فکری قرار گرفته اند. دنیای ارتباطات یعنی به همه حالت ها و نگاه های افراد دقت داشته باشیم. ارتباطات فقط بروشور و تیزر نیست.


در ادامه این همایش حسین مجتبی زاده عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این که ما باید در کنار وجود مهارت های ارتباطی به ارتباطات مهارتی نیز توجه کنیم، گفت: امروزه فرهنگ ها، کشورها و جوامعی دارای نفوذ هستند که بتوانند از ارتباطات مهارتی بهره ببرند.  خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان نسل جدید دانشگاه ها با هدف مهارت افزایی دانشجویان تاسیس شده است و زمینه کارآفرینی دانشجویان را در عرصه های مختلف از جمله رشته روابط عمومی و ارتباطات فراهم کرده است.


در این برنامه همچنین علیرضا دباغ نیز با موضوع تأملی بر نقش وب سایت ها و پرتال های دانشگاهی به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: روابط عمومی الکترونیک باید سرعت را در مراحل پژوهشی، مراحل اداری و مراحل ثبت نام در نظر بگیرد. روابط عمومی باید کمک کند تا دانشجویان دیده شوند و صفحه های شخصی دانشجویان در وب سایت های دانشگاه ها به دیده شدن دانشجویان کمک می کند.  اگر دانشجویان را در صفحات دانشگاهی به خوبی معرفی کنیم رزومه خوبی برای آنها به ثبت خواهد رسید.


رحمان سعیدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز ضمن تبریک هفته روابط عمومی به اهالی ارتباطات گفت: ما باید روابط عمومی را از حالت عامیانه خارج کنیم. برای این که این اتفاق بیفتد روابط عمومی باید به اتفاقاتی که در زمینه علمی می افتد، توجه کند. روابط عمومی باید مخاطبان را بشناسد و آنها را دسته بندی کند و سلایق و خواسته های آنها را شناسایی و بر مبنای آنها هدف گذاری و برنامه ریزی کند.  روابط عمومی علمی باید به خوبی ارتباط برقرار کند و از ابزارهای مختلف به مقتضای زمان و مکان مختلف استفاده کند. تحقیق و توانایی برقراری ارتباط با استفاده از تکنولوژی های جدید برای روابط عمومی ها عنصری مهم است.  کسی که در روابط عمومی علمی کار می کند باید نتیجه فعالیت های خود را ارزیابی کند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند.


وی افزود: کسی که تخصص روابط عمومی ندارد و در جایگاه روابط عمومی قرار می گیرد به خود و جامعه ظلم کرده است. بنابراین ما باید در گزینش روابط عمومی از متخصصان روابط عمومی استفاده کنیم. روابط عمومی یک تخصص پیشرفته است. دانشگاه ها باید افراد مستعد در حوزه روابط عمومی را پرورش و آموزش دهند.


در ادامه بخش اول همایش «روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت و گو و همدلی» برخی دانشجویان سوالات خود را در خصوص موضوعات طرح شده در همایش در حضور اساتید مطرح کردند.


رئیس انجمن روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات علامه با طرح این موضوع که روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباطات سازمانی، گفت: با توجه به این ویژگی ها، آیا یک روابط عمومی می تواند این ویژگی را نداشته باشد؟ آیا یک روابط عمومی می تواند سواد رسانه ای نداشته باشد، با وجود این همه تحولات در عرصه های روابط عمومی و گذشت ۶۲ سال ما چرا شاهد تغییرات در حوزه سواد رسانه ای و روابط عمومی نبودیم و بیشتر شاهد تشریفات در روابط عمومی هستیم؟


در ادامه‌ همایش مذکور بر اساس بیانیه‌ هیات علمی از روابط عمومی‌های دانشگاه محور از جمله شهرام گیل‌آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تشکیل اتاق فکر در حوزه‌ اطلاع‌رسانی و تاسیس شورای اطلاع‌رسانی بازی‌های رایانه‌ای کشور و برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی روابط عمومی محور شامل محمد اخباری، ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه شایسته‌ دریافت لوح تقدیر و تندیس همایش، محسن صدر، مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور، محمد روشن و امیدعلی مسعودی از دانشگاه سوره، فرهاد حسین‌زاده‌ لطفی و مراد خرمی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز به دلیل تاسیس دانشکده ارتباطات و خبر و تاسیس رشته‌ روابط عمومی و اداره کل پژوهش مرکز توسعه‌ فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به خاطر حمایت از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در حوزه‌ روابط عمومی و سواد رسانه‌ای با اهدای لوح تقدیر هم‌اندیشی تقدیر به عمل آمد.


در پایان این برنامه،  وحید عقیلی رئیس دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی، حسین مجتبی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمود احمدی افزادی رئیس دانشکده خبر، رحمان سعیدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدحسین پناهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، شهناز هاشمی و محمدرضا پارسیان به عنوان فعالان عرصه‌ دانشگاهی و دانشجویی رشته‌ روابط عمومی مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار