۲۲ مهر ۱۴۰۰ ۰۳:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۱۰۱

عطنا - آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبائی و تکریم رئیس سابق این دانشگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها، دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از معاونین، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه از ساعت ۱۵ در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه در پردیس دهکده المپیک برگزار شد. 

زلفی گل: رئیس دانشگاه به میزان وحدت و دوستی در دانشگاه موفق خواهد بود

به گزارش عطنا، دکتر زلفی گل در این در مراسم اظهار کرد: «چنین مراسمی و تغییر و تحولات در جابجایی مدیران طبیعی است و این تغییرات همیشه در راستای بهبود و ایجاد انرژی جدید می‌باشد. با توجه به اینکه هر فردی توانایی و پتانسیل متفاوتی دارد این تغییر و تحولات به بهبود دانشگاه کمک می‌کند.»

وزیر علوم با یادآوری بازدید چند سال پیش از دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «من امروز دانشکده های جدید، مسجد، کتابخانه مرکزی و فضای سبز زیبایی را در دانشگاه مشاهده کردم که برایم غیر قابل باور بود که این تغییرات در این زمان کم ایجاد شده است.»

وی ادامه داد: «این هشت سال برای دکتر سلیمی توفیق بزرگی از جانب خدا بود که باید قدر آن را دانست و به هرکسی داده نمی‌شود و باید از خدا خواست تا ظرفیت و توان آن را به دیگران نیز عطا شود که انسان بتواند در جامعه اثر بخش باشد.»

زلفی گل افزود: «استاد معتمدی نیز انسانی بسیار با اخلاق و متین هستند و فکر می‌کنم جایگزین مناسبی برای استاد سلیمی باشند. هر دو این بزرگان دارای اخلاق حسنه، مردم داری، تواضع و احترام هستند و سرمایه‌های نمادین کشور ما محسوب می‌شوند و ما باید قدر آن‌ها را بدانیم. آقای دکتر معتمدی باید تا جایی که امکان دارد قدر مدیران و روسای قبلی را بدانند و هر زمان که اراده کردند بتوانند یکدیگر را ملاقات کنند.»

وزیر علوم اظهار کرد: «یکی از مشکلات جامعه دانشگاهی حسادت است. در حالی که جامع دانشگاهی مکانی برای حسادت نیست. باید قدر یکدیگر را دانست و از موفقیت و پتانسیل یکدیگر و پتانسیل در کار تیمی استفاده کرد تا همگی رشد کنند. دانشگاه علامه باید تلاش کند که تمام دانشکده ها و دانشگاه‌های علوم انسانی امکان رشد داشته باشند چرا که یک مرجعیت علمی پیدا کرده است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا شرایطی ایجاد کنیم که طرح های بین دانشگاهی رونق پیدا کنند و کار تیمی انجام دهند تا موجب رشد همگی شود.»

زلفی گل گفت: «در بحث علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت بلامنازع دارد. هم باید این مرجعیت حفظ شود و هم باید ارتقا داده شود. دکتر معتمدی با سرمایه اجتماعی همچون اساتید فرهیخته این دانشگاه که دارند حتماً می‌توانند این مرجعیت علمی را ارتقا دهند. انتظار دیگری که من از دانشگاه علامه طباطبائی دارم این است که ساختمان‌های دانشکده‌های داخل شهر را در پردیس مرکزی این دانشگاه بسازند و پس از تکمیل ساخت، یک تهاتر علمی و منطقی به نفع دانشگاه انجام شود. هویت شهر تهران باید بر مبنای علم و فناوری باشد و از شرایط موجود به نفع دانشگاه استفاده کنیم.»

زلفی گل خطاب به دکتر معتمدی اظهار کرد: «بحث وحدت و دوستی را سرلوحه کار قرار دهیم. مبادا در بحث دانشگاه‌ها وحدت و دوستی فراموش شود. شخصی باید مدیریت را بپذیرد که به دنبال حل مشکل مردم باشد و تا جایی که امکان دارد سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب را افزایش دهد، وحدت را ارتقا دهد و اگر این گونه نبود چنین مدیریتی موفق نمی شود. رئیس دانشگاه به میزان وحدت و دوستی در دانشگاه موفق خواهد بود.»

وی ادامه داد: «باید سعی کنیم تا از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم و همه سلایق سیاسی در شوراها حضور داشته باشند و صدای تمامی تفکرها را بشنویم. مدیریت‌ها جابجا می‌شوند اما اهداف نباید تغییر کند. باید برنامه داشت تا دانشگاه‌ علامه‌ طباطبائی بتواند به مرجعیت علمی در رشته علوم انسانی در دنیا برسد. آقای دکتر معتمدی باید یک آرزو برای دانشگاه داشته باشند تا در راستای تحقق آن تلاش نمایند، چرا که هر چقدر آرزوی بزرگ تر و قشنگ تری داشته باشیم به همان میزان تلاش خواهیم کرد.»

ایشان در رابطه با یکی دیگر از کارهایی که باید در دانشگاه‌ها انجام شود گفت: «اساتید باید دانشجویان عاقل‌تر از خود تحویل جامعه دهند و اگر اینگونه باشد جامعه در حال رشد است. مسئله دیگر نخبه گزینی و نخبه پروری است که باید جزو برنامه‌های ما باشد و به آن توجه داشته باشیم. انتظار دیگری که از دانشگاه می‌رود جا انداختن پروژه‌های کلان و مسائل کلان کشور در جامعه است چرا که اعضای دانشگاه علامه اهل قلم هستند. باید پروژه اشتغال را پروژه اول کشور قرار داد. زمانی که یک مسئله به یک مطالبه عمومی تبدیل شود مدیران برای حل مسئله انرژی می‌گذارند. چرا که دانشگاه دو وظیفه اصلی دارد: اول تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی، دوم تلاش در جهت رفع نیازهای جامعه که در این مورد، هم به حل مسئله کمک می‌شود و هم به جا افتادن آن مسئله باید کمک کرد تا مسئولان متوجه آن معضل شوند.»

وزیر علوم اظهار کرد: «بحث اشتغال را باید تبدیل به یک پروژه ملی کرد تا تمام امکانات کشور برای حل این مشکل به کار گرفته شود چرا که اشتغال مانع خروج جوانان و نخبگان از کشور می‌شود. این خروج نخبگان آثار و تبعات سنگینی دارد چرا که ما شرمنده نسل‌های آینده کشورمان خواهیم بود. زمانی که ژن‌های هوشمند ما از کشور خارج شوند کشورهای نخبه پذیر درصد ژن‌های نخبه آنها بیشتر می‌شود و در زمینه علم و فناوری همیشه دست برتر و کشورهای نخبه گریز همیشه دست نیاز خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «از وظایف دیگر دانشگاه این است که خوراک فکری مدیران و مسئولان را دانشگاهیان باید در اختیار آن‌ها قرار دهند مدیران و مسئولان کشور باید مجری دانشگاهیان دانشمند و استادان شوند. علاوه بر این‌ها بحث پویش پالایش و پیرایش فرهنگی باید سرلوحه کار دانشگاهیان قرار بگیرد. در حال حاضر بسیاری از خلقیات جامعه مانع پیشرفت است. دانشگاه علامه طباطبائی با مطالعاتش می‌تواند پالایش انجام دهد و فرهنگ جدید ایجاد کند چرا که فرهنگ جدید و سالم بهترین نوع سرمایه‌گذاری و سرمایه گذاری مادام العمر است. لذا هم فرهنگ دانشگاهی باید اصلاح شود و هم فرهنگ عمومی.»

زلفی گل در پایان با بیان اینکه دانشگاه علامه حتی می‌تواند محتوای صدا و سیما را نیز تولید کند، تصریح کرد: «جامعه با علوم انسانی ساخته می‌شود و علوم طبیعی برای آسایش و رفاه جسمی است و علوم انسانی برای آرامش و رفاه روحی است.»

معتمدی: راهبردهای دانشگاه در هر حوزه ای باید با مشارکت تمامی اعضای آن اتفاق بیافتد

پیش از سخنان وزیر علوم، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص نسل های دانشگاه ها، گفت: «نسل اول دانشگاه ها وظیفه خود را انتقال آموزش به نسل جوان می‌دانستند. در نسل دوم در کنار آموزش، بحث پژوهش نیز مطرح بود. در نسل سوم دانشگاه ها، آموزش و پژوهش را تعریف کردند که باید در خدمت فناوری و نوآوری قرار گیرد. در واقع تجاری سازی علم مطرح شد و بر اساس تجربیات دانشگاه های بزرگ این اتفاق افتاده است. در ایران نیز تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، احتمالا نگاهی به اتفاقاتی بوده که در فرایند تکامل دانشگاه ها روی داده است.»

وی ادامه داد: «در نسل چهارم گفته شد دانشگاه‌ها نباید صرفا به دنبال تجاری سازی باشند و به بنگاه های اقتصادی تبدیل شوند، بلکه اهداف دیگری مطرح شد که دانشگاه ها باید آزادانه تلاش کنند تا محیط اجتماعی و اقتصادی خود را مدنظر قرار دهند. هدف دانشگاه باید ایجاد یک جامعه بهتر و مشارکت فعال در شکل دهی به اجتماع باشد و نسبت به ارزش ها، بهداشت، محیط زیست و حتی نسبت به مواردی چون اخلاق و نزاکت نقش آفرین باشند.»

معتمدی با طرح این سوال که رابطه ما با این نسل بندی دانشگاه ها چیست و دانشگاه های ما در قالب کدام نسل باید تعریف شوند؟، اظهار کرد: «در کنار دیدگاه های مختلف دو دیدگاه در دو سر پیوستار وجود دارد. یک دیدگاه معتقد است این حرف ها و تجربیات، مربوط به تجربیات دانشگاه های غربی است. به هر حال مسیر دانشگاه ما با مسیر دانشگاه های غربی متفاوت است و ما نمی توانیم به این الگو توجه کنیم. برخی دیگر معتقد هستند که علم، علم است و علم ایرانی با غیر ایرانی تفاوتی ندارد. اگر دانشگاه های دنیا به نتیجه رسیدند که تعریف متفاوتی از دانشگاه داشته باشند پس ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.»

وی تاکید کرد: «در مقابل این دو دیدگاه، مقام معظم رهبری و امام راحل تعریفی از دانشگاه ارائه دادند و نگاهی به دانشگاه دارند که ما به عنوان کسی که پرورش یافته این نظام هستیم، نمی توانیم نسبت به این ارزش ها بی تفاوت باشیم. امام فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است و مبدأ همه تحولات و مقدرات کشور از دانشگاه است و مقام معظم رهبری هم فرمودند دانشگاه باید محل تربیت جوانانی متدین، انقلابی، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار باشند. در واقع این ها شعار نيست بلکه افق هایی است که ما نسبت به آن ها ملزم هستیم که حساس باشیم.»

سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبائی افزود: «از طرفی دیگر، مادامی که دستاوردهای مربوط به تغییرات نسلی دانشگاه‌های دنیا را مبتنی بر یک معرفت بشری بدانیم و معتقد باشیم که بالاخره تجربه بشری دنیا به این نتیجه رسیده که این نسل بندی ها اتفاق افتد، به آن ها نیز نمی توانیم بی توجه باشیم. یک رویکرد نسبت به علوم انسانی در دنیا این است که علوم انسانی در حال حاضر یک علوم جهانی است. دیدگاه دیگر نیز معتقد است که این علوم انسانی که الان پیشرفت داشته و حرکتی کرده این علوم انسانی در یک جامعه خاص غربی با یک تحقیقات خاص و با یک پارادایم فلسفی حاکم شکل گرفته است. ما در عین حال که معتقدیم که همان مبانی فکری و نظری خود را حس کنیم در مقابل این نگاهی که به جریان دنیا داریم، نگاه گزینشی داشته باشیم. تحول در علوم انسانی به این معنی نیست که ما دانش بشری را کنار بگذاریم.»

وی افزود: «نگاه ما این است که ساحت های مختلف انسان را مدنظر قرار دهیم و از این طریق حرکت کنیم. به این دلیل این ها را گفتم که مشخص کنیم دانشگاه ما در چه مسیری باید حرکت کند. ما نیاز داریم چشم انداز تحولی برای دانشگاه خود مشخص کنیم و بفهمیم که دانشگاه ما در یک افق زمانی معین از چه نقطه ای به چه نقطه ای حرکت خواهد کرد. در این مسیر، اصلی ترین چشم انداز ما را اسناد بالا دستی مشخص می کنند.»

معتمدی با اشاره به این که به دنبال یک راهبرد تحولی هستیم که بر اساس آن چشم انداز خود را در یک افق زمانی مشخص معین کنیم، بیان کرد: «اما این راهبرد تحولی یک قالب از پیش تعیین شده نیست که القا شود و به شکل دستوری انجام گیرد. راهبردهای دانشگاه در هر حوزه ای باید با مشارکت تمامی اعضای آن اتفاق بیافتد. از دل این راهبردهای دانشگاهی، ما اهداف خود را پیدا می کنیم و می فهمیم که به سمت چه مأموریت هایی باید حرکت کنیم. بعد از تحقق این مأموریت ها ما اقدامات خود را خواهیم فهمید. برخی از این مأموریت ها شناخته شده است و نیاز به همفکری بیشتری دارد. مأموریتی چون تحول در علوم انسانی و ارتباط با صنعت و جامعه، مأموریتی است که از دانشگاه ما انتظار می رود. این که دانشگاه در این باره بتواند نقش آفرینی کند می تواند به عنوان ماموریت و برنامه برای ما تعریف شود و متناسب با آن باید به دیپلماسی علمی بپردازیم.»

وی با اشاره به این که امروزه یکی از مشکلات اساسی ما در بخش رساله و پایان نامه ها است، افزود: «دانشجویان ما موضوعاتی را مورد فعالیت خود قرار می دهند که متاسفانه خیلی از آن ها قابل استفاده نیست. در افق زمانی معین هر دانشکده و گروه فعالیت هایی تعیین می‌کنند که این شاخصی برای ارزیابی عملکرد آن ها می تواند باشد.»

معتمدی با بیان اینکه دانشگاه های ایران هیچگاه در این حد از اقتدار، توانمندی و تخصص نبوده اند، اظهار کرد: «امروزه همان نسلی که پیروزمندانه جنگ را به پایان رساند، بخشی از آن ها در دانشگاه ها و در کسوت هیئت علمی در حال نقش آفرینی هستند. این افراد امیدها و ظرفیت های بزرگی هستند که ما موظف هستیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.»

وی گفت: «بر اساس گفته های آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری، دانشگاه های ما این پتانسیل را دارند که به تصمیم سازی و برنامه ریزی کمک کنند و ما در حوزه علوم انسانی با توجه به تعدد مختلف در دانشکده ها و گروه های آموزشی، این پتانسیل را داریم که در خدمت نظام اجتماعی نقش آفرینی کنیم. در رابطه با دانشگاه باید گفت که ما راهبرد بهبود و راهبرد تحولی داریم. راهبرد بهبود یعنی اقداماتی که اتفاق افتاده است باید ارتقا پیدا کند تا تحول محقق شود‌.»

معتمدی در پایان سخنان خود با اشاره به این که دانشگاه محل اجتماع اندیشمندان، نخبگان و فرهیختگانی در مقام استادی است و این مجموعه تحرک، پویایی، نشاط و پیشرفت را به خوبی به انسان منتقل می کند، اظهار کرد: «از همه کسانی که تلاش کردند تا دانشگاه به این حد از شایستگی برسد صمیمانه تشکر میکنم و امیدوارم با کمک این افراد ما نیز بتوانیم گامی را به پیش ببریم و به وظایف خود عمل کنیم.»

سلیمی: دانشگاه علامه طباطبائی می تواند جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد

در این مراسم همچنین حسین سلیمی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به برگزاری بیش از ۲۵۰ کرسی ترویجی نظریه پردازی در طول چند سال گذشته، اظهار کرد: «دانشگاه علامه طباطبائی امروز پایگاه نظریه پردازی در علوم انسانی است و از بین بیش از ۲۰ یا ۳۰ کرسی اصیل نظریه پردازی، حدود ۱۰ کرسی متعلق به استادان این دانشگاه است.»

وی گفت: «ما هرگونه تاریخ را تفسیر کنیم جامعه ما همان گونه می شود. اگر تاریخ را تاریخ نزاع، ستیزه، خشونت و تقابل ببینیم، جامعه نیز ستيزه جو، خشونت گرا و تقابلی می شود و خیلی از جریان های غالب در روابط بین الملل غربی همچین تفکری دارند و دنیا را به این گونه تبدیل کرده اند.»

سلیمی با اشاره به این که بر اساس تفکر دینی و تاریخ، باید دنیا را عرصه تکامل عقلایی بشر ببینیم تا جامعه به سمت تفکر عقلایی حرکت کند، اظهار کرد: «جامعه ای که تاریخ را عرصه پیشرفت عقلانیت ببیند به دنبال تقویت عقلایی می رود. پس اگر ما رسالتی برای دانشگاه ها قائل هستیم از این منظر است. اما برای تکامل و پیشرفت جامعه باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا صرفا باید به دنبال ابزار رفاه یا ابزار نزاع و دفاع باشیم؟ مسلما اینها لازم است، ولی مهم تر از این ها و چیزی که فرق اصلی انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگر بوده این است که ما به دنبال تکامل عقلایی بشر هستیم و برای این تکامل باید نهادهایی را تقویت کنیم که بنیاد این تکامل و عقلانیت را تقویت می کنند‌. این نگاهی است که به گونه ای در جامعه ما گمشده است.»

وی با طرح این سوال که آیا آنقدر که درباره اقتصاد و ابزار نظامی سرمایه گذاری می کنیم در مورد دانشگاه ها که قرار است بنای تکامل عقلایی جامعه ما باشد‌ سرمایه گذاری کرده ایم؟، گفت: «علوم تجربی و علوم دیگر بسیار شریف و مورد نیاز است ولی چیزی که سبب تکامل عقلایی می‌شود علوم انسانی است و با اتکا به علم انسانی می توانیم این آرمان بزرگ را به واقعیتی در جامعه تبدیل کنیم.»

وی در ادامه با بیان این که ما نباید دانشگاه را محدود به کار آفرینی، اشتغال و ... کنیم، گفت: «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی دانشگاه معرفت آفرینی است. تفکرات دیگران را می خواند و به آن مسلط می شود ولی به آن ها بسنده نمی کند. عرصه دانشگاه عرصه تقلید از دانشگاه کشورهای دیگر نیست و اسلامی شدن به معنای تنگ کردن نگاه ما نیست بلکه اسلام چتر وسیعی است که همه اندیشه های سودمند بشری را در کنار هم قرار می دهد.»

سلیمی با بیان این که تاریخ دانشگاه ما پر فراز و نشیب است، گفت: «ما مدارس پراکنده با هویت های دانشگاهی مختلف بودیم. دغدغه رؤسای قبل نیز این بود که چگونه می توانیم نیازهای اولیه را فراهم کنیم و بعد وارد مراحل تعالی این دانشگاه شویم. هرکدام از رؤسا قبلی قدمی بلند در این زمینه برداشتند. نوبت من که رسید دیدم این کار نیازمند کاری جمعی است. براساس محاسباتم، بیش از ۲۴۰ نفر از استادان این دانشگاه از من ابلاغ گرفتند و در کارهای دانشگاه به من کمک کردند. ما کار جمعی را شروع کردیم و واقعا هم جواب داد.»

وی ادامه داد: «در ابتدای مسئولیت حس کردم جوی از نگرانی و ناامنی در همه جای دانشگاه وجود دارد و مجبور بودم بخشی را خودم و بخشی را از دیگران کمک بگیرم و تلاش کردیم این جو را از بین ببریم. ما هم اکنون حدود ۵۷۰ استاد داریم که ۲۵۰ نفر در دوران مسئولیت من وارد دانشگاه شدند و ۲۴۰ نفر از همکاران اجرایی من بودند و امیدوارم افراد باقی مانده در دوران دکتر معتمدی در کارهای اجرایی دانشگاه مشارکت بیش تری داشته باشند.»

سلیمی با اشاره به این که دولت بودجه کافی نداشت که به دانشگاه اختصاص دهد، اظهار کرد: «با این وجود نزدیک ۷۰ هزار متر مربع بنا در دانشگاه ساخته شد و حدود ۳۵ هزار مترمربع محوطه سازی کردیم. این در حالی است که دولت به ما فقط ۱۵ میلیارد تومان به وسیله اوراق کمک کرد و بقیه را طبق قانون مصوب بودجه از طریق جابه جایی دارایی های دانشگاه به دست آوردیم. برنامه اولیه ما این بود که ۶۰ درصد دانشگاه را در کمپکس اصلی مجتمع کنیم که این کار را انجام دادیم. در ادامه لازم بود نهادهای نصف نیمه دانشگاه را که به ثمر نرسیده بودند، به پایان رسانیم.»

وی با بیان این که ۴ دانشکده الهیات، تربیت بدنی، ریاضی و آمار و ارتباطات نیاز بود ساختمانی برای خود داشته باشند، بیان کرد: «ما درمانگاه، کتاب خانه، مسجد، موزه و دفتر نهاد رهبری ای در دانشگاه به آن صورت نداشتیم و سه‌ معاونت ما هیچ جایی نداشتند. ولی به تدریج همه اين ها را توانستیم فراهم کنیم. ما ۱۱ دانشکده داریم که ۷ دانشکده به مکان های جدید نقل مکان کرده اند.»

سلیمی با اشاره به این که بزرگترین کتاب خانه دیجیتال کشور را داریم، گفت: «بعد از آن سعی کردیم دانشگاه را وارد مراحل بعدی کنیم و نهادهای تازه ای را ایجاد کنیم که ما را وارد نسل جدید دانشگاه ها می کردند. مرکز رشد در گذشته اصلا برای کسی قابل تصور نبود ولی دو مرکز رشد ما در حال حاضر جزو موفق ترین مراکز رشد کشور هستد. واحدهای پژوهشی ما بازطراحی شد. ما امور بین الملل در دانشگاه نداشتیم ولی در حال حاضر نه تنها با بیش از ۶۰ کشور مختلف ارتباط دانشگاهی داریم بلکه در ۴ کشور اسپانیا، قزاقستان، چین و افغانستان دفتر داریم و سال گذشته به عنوان دانشگاه برتر کشور در حوزه بین الملل شناخته شدیم.»

وی در بیان بخشی دیگر از فعالیت های دوره مسئولیت خود در دانشگاه اظهار کرد: «با شیوع کرونا، ما اصلا آموزش مجازی نداشتیم ولی همکاران ما در حوزه معاونت آموزشی با سرعت تلاش کردند و در عرض یک ماه و نیم ۹۸ درصد کلاس هایمان به صورت مجازی برگزار شد. همدلی بین استاد و دانشجو باعث شد در همه شاخص ها جهش داشته باشیم. نسبت استاد به دانشجو ما از ۱ به ۴۱ در گذشته، به ۱ به ۲۶ رسیده است‌. تعداد مقالات فارسی چاپ شده در دانشگاه ما به نسبت ۸ ساله گذشته سالانه ۲ برابر و مقالات خارجی ما ۴ برابر شده است.»

سلیمی در خصوص این شبهه که چرا دانشگاه علامه با وجود قرار گرفتن در  جمع ۱۰ دانشگاه برتر ایران ولی جزو نظام های رتبه بندی برجسته دنیا نیست، گفت: «برای حضور در نظام های رتبه بندی مختلف، ابتدا باید در طی ۵ سال بالای ۱۲۰۰ مقاله ISI داشته باشیم. در گذشته دانشگاه علامه وارد این حیطه نشده بود ولی در حال حاضر ۳ سال است که به این اندازه رسیده ایم. اگر ۲ سال دیگر با همین روند پیش رویم، چون شاخص های دیگر ما بالا است به راحتی می توانیم جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار بگیریم.» 

وی اظهار کرد: «فعالیت های فرهنگی ما حتی با وجود کرونا، نسبت به گذشته بیش از ۷ برابر شده است و ما جزو دانشگاه هایی بودیم که اصرار به ابقای معاونت فرهنگی داشتیم و آن را ادغام نکردیم. همین طور در حوزه خدمات دانشجویی، همه خوابگاه های ما سطح یک یا دو هستند و جزو بهترین تراکم های خوابگاهی در کشور هستیم.»

سلیمی با در نظر گرفتن شاخص های دانشگاه خوب بر اساس سخنان مقام معظم رهبری، ادامه داد: «اولین شاخص علم نافع بود که ما به سرعت در مورد آن حرکت کردیم. حتی قبل از این که در وزارت علوم مطرح شود، دانشگاه علامه بنیانگذار آموزش های مهارتی بوده است‌. هر ساله بیش از ۵ هزار نفر از دانشجویان ما علاوه بر دوره رسمی آموزش خود، دوره آموزش مهارتی را نیز می گذرانند و با اخذ مدرک آن وارد بازار کار می شوند.»

وی ادامه داد: «مرکز خوشه های مشورتی با دولت، در حوزه های پولی و بانکی، ارتباطات و رسانه در دانشگاه علامه طباطبائی است. اجلاسیه های کمک به مراکز حل مسائل کشور از کارهای روتین دانشگاه ما بوده که نتایج آن در دو جلد کتاب منتشر شده است و همه این ها گویای این است که ما به سمت علم نافع حرکت کرده ایم.»

سلیمی با اشاره به این که شاخص دوم شاخص نظریه پردازی بود و قبل تر اطلاعات آن را بازگو کرده است، افزود: «شاخص سوم نیز فعالیت های اسلامی دانشجویان بود. در فعالیت هایی مانند اردوهای جهادی، راهیان نور، راهپیمایی اربعین، اعتکاف و ... بزرگترین و باشکوه ترین کارها را در دانشگاه انجام دادیم. البته بر اساس صحب های ایشان در یکی از شاخص ها نسبت به شاخص های دیگر عقب هستیم که آن شاخص آزاد اندیشی است. در این باره تلاش کردیم و شاخص های ما از خیلی دانشگاه های دیگر بالاتر است ولی با توقع ایشان هنوز فاصله دارد.»

سلیمی در پایان اظهارات خود ضمن تشکر از معاونین دانشگاه و به خصوص همسر و خانواده خود اظهار کرد: «برای رشد عقلایی و دانشگاهی نیاز به آرامش، محبت و دوستی داریم. من و همکارانم به سهم خود تلاش کردیم که این آرامش، محبت و دوستی را ایجاد کنیم و نگذاشتیم که در درون دانشگاه جو متضاد رویارویی شکل گیرد. زیرا این باعث می شود که هیچ اندیشه ای بارور نشود. از دکتر معتمدی خواهش می کنم که این جو همین‌طور پایدار بماند و به گونه ای باشد که همه دانشگاه را متعلق به خودشان بدانند و هیچ دوئیتی با یکدیگر احساس نکنند.»

به گزارش عطنا، در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سخنانی ابراز داشتند و در پایان جلسه نیز در تقدیر از دکتر سلیمی از سوی سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه، لوح تقدیر و هدایایی به ایشان اهدا شد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار