۰۵ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۷۳۲۲۴
مدرک دانشگاه

استاد دانشگاه علامه طباطبائی می‌گوید: وقتی مدرک‌گرایی در جامعه هدف اصلی می‌شود، علم‌آموزی به حاشیه می‌رود و در نتیجه کشور با فجایعی نظیر مدرک‌گرایی روبه‌رو می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمد میرسندسی در باره نقش دانشگاه‌ها در جامعه اظهار داشت: دانشگاه نام خود را از علم گرفته ، در واقع نهادی است که در آن علم و دانش تولید، گردآوری و در نهایت به جامعه عرضه می‌شود.


وی افزود: هر نیازی در جامعه باید مبتنی بر شکل‌گیری و وجود یک نهاد باشد و دانشگاه در حقیقت نهاد پاسخگو برای نیازهای علمی جامعه است.


وی گفت: اگر دانشگاه نمی‌تواند در جامعه نقش موثری ایفا کند، بدین معناست که نهاد تولید علم با اختلال مواجه است و درواقع نمی‌تواند به خوبی تولید علم کند.


این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: براین اساس اگر به دانشگاه نگاه شود، آسیب‌هایی در درون و بیرون از این نهاد مشاهده می‌شود که هریک به نوبه خود در این بدکارکردی دخالت دارند.


میرسندسی اظهار کرد: سیاست‌گذارانی که برای دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کنند، چه نگاهی به دانشگاه دارند؟ آیا به این نهاد به مثابه یک نهاد تولید علم توجه و از آن حمایت می‌کنند؟ در افکار عمومی جامعه دانشگاه چگونه است؟ تا چه اندازه به دانشگاه به دید نهاد علم‌آموزی نگریسته می‌شود؟


وی با بیان این که هدف بسیاری از دانشجویان مغایر با علم آموزی است، ادامه داد: به تأخیر انداختن بیکاری یکی از اساسی‌ترین اهداف دانشجویان در ورود به دانشگاه است. بسیاری از مسئولان نیز برای کاهش نرخ بیکاری ورود به دانشگاه را تشویق و تسهیل می‌کنند.


این استاد دانشگاه همچنین اخذ مدرک و پرستیژ اجتماعی را یکی دیگر از اهداف دانشجویان خواند و تصریح کرد: زمانی که مدرک‌گرایی در جامعه هدف اصلی می‌شود، علم‌آموزی به حاشیه می‌رود. در چنین شرایطی افراد از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به مدرک برسند، نتیجه چنین روندی، فجایعی نظیر پایان‌نامه‌فروشی و مدرک‌گرایی است.


وی با طرح این پرسش که اصطلاح پاس‌کردن درس‌ها که این روزها در میان دانشجویان رایج شده، چقدر همراه با آموختن و یادگیری است؟ ، افزود: فسادی که در نتیجه انحراف از هدف اصلی رخ می‌دهد، آسیب‌زا بوده و این مسائل همگی باعث می‌شود تا دانشگاه در مسیری که باید، قرار نگیرد.


وی با بیان این که این مسائل عوامل بیرونی بدکارکردی دانشگاه هستند، افزود: درون دانشگاه نیز مسائل خاص خود را دارد.


تعهد علمی در سال‌های اخیر بسیار آسیب‌ دیده و اخلاق حرفه‌ای هیئت علمی در اغلب موارد، رعایت نمی‌شود. مشکلات اقتصادی و معیشتی استادان سبب شده است تا آنها نیم نگاهی به کار دوم و کارهای بیرون از دانشگاه داشته باشند.


این استاد دانشگاه گفت: کشور به لحاظ کمی آمار بسیار بالایی از دانشگاه دارد؛ اما چه تعداد از این مراکز علمی استاندارد هستند؟ بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حتی دارای کتابخانه مجهز نیستند.


میرسندسی تأکید کرد: دانشجو نیازمند یافته‌های روز علم است، مجموعه این آسیب‌ها باعث شده است تا دانشگاه جایگاه لازم را نداشته باشد و سیطره کمی آن بر کیفیت فزونی یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار